שיר

מציג 26 תגובות משורשרות
  • מאת
    תגובות
    • #162264 הגב
      טלה בר
      משתתף

      הרי שיר קטן – אם זה פנטסיה או מד"ב – תחליטו אתם. אשמח לקבל הערות מכל הסוגים.

      אגדה

      אתמול הייתי בלבנה – חוורה תצוף בים שחור
      אליה טסתי על אווז צחור עם פרס ויונה.

      אתמול הייתי בלבנה – הכחילה ארץ במרחק
      נדפו כוכבי-שמים כאבק ושמש נכונה.

      וירק יערים, וברק גורדי שחקים
      ונהם קול חיי אדם נמוגו כלהד"ם.

      אתמול הייתי בלבנה – כי שם המוות מתהלך
      בכובד-ראש בלי לחייך אל קצב המכונה.

      ספוני אבק שהתערם על גוף-אדם המתפרם
      אוצרות חיים נמים, קפואים לעולמים.

    • #175734 הגב
      יעל
      משתתף

      זאת אומרת, השיר חמוד, אבל בהתחשב בכמה שירים מודרניים שראיתי, אין שום אפשרות לסווג שיר כמד"ב או פנטסיה. כבר ראיתי שירים שהיו מורכבים מאוסף של מלים בלי שום קשר ביניהן. היום כמעט כל דבר יכול להחשב כשיר. יש קצת בעיה בסיווגים.

      אבל השיר כשיר בהחלט נחמד וקריא. מאחר ששירה היא ממש לא הצד החזק שלי, אין לי הערות בונות או משהו כזה.

    • #175735 הגב
      יעל
      משתתף

      מה דעתם של יוצרי הפורום על פירסום שירים? אין שום דבר כזה בכללים. כתוב סיפורים. הכוונה לסיפורים בלבד או ליצירות ספרותיות בכלל?

    • #175737 הגב
      גל מבולבל
      משתתף

      לגבי פרסום שירים.
      ובכללים כתוב שאפשר גם תסריטים תסכיתים מונולוגים
      מניפסטים ועוד

    • #175738 הגב
      גל מבולבל
      משתתף

      וכדאי לקרוא את הכתבות של דידי ושל נעמי
      לעניין השיר שכאן­ לא ממש ברור לי מה המחבר
      רוצה לאמר אבל אפשר איכשהו לקרוא לזה פילק

    • #175739 הגב
      Boojie
      משתתף

      שיר הוא צורת ביטוי אמנותית, שנועדה להעביר סיפור או רעיון. אז נכון, אפשר להעביר בשיר רעיון מופשט בלבד, אבל באותה מידה אפשר להעביר בו גם עלילה (למשל, במבנה בלדה) או רעיונות מורכבים יותר. כך ששירים בהחלט יכולים להיות מד"ביים (אגב, בדיוק כמו סיפורים).
      ולאור העובדה שקהילת המד"ב של IOL חזרה לתפקד למשך זמן מוגבל, אפשר לראות כמה דוגמאות כאן. בזמנו גם היה לי לינק לשירה מד"בית באנגלית, אבל הוא נעלם לחלוטין…

    • #175740 הגב
      יעל
      משתתף

      בלדה זה סיפור בצורה שירתית. בשיר של טלה בר אין איזו עלילה. גם לא ברור לי מה בדיוק היא רצתה לומר. זה שיר מאוד קריא ומנגינתי במלים שלו, אבל הוא נראה לי כמו שיר מודרני שלא ממש מסתווג.
      בשירים שבקישור שלך, יש עלילה. הם כמו איזו בלדה קצרה, או שיר שמעביר מצב עניינים מסויים. השיר של טלה בר מעביר בעיקר מצב רוח, שזה מצויין בשביל שיר לדעתי, אבל אני לא רואה איך זה הופך לפנטסיה או מד"ב.

    • #175741 הגב
      שלמקו
      משתתף

      זוהי אכן פנטזיה, ולו רק בגלל שהיא הגיעה לירח על גבי אווז (שילוב של הברון מינכהוזן עם נילס הולגרסון?)

      שיר נחמד, קשה לקרוא לו פילק, אבל נחמד.

      ניטפיקינג:

      הפרס יאכל את היונה, סביר להניח

      ועל הירח, הכוכבים לא רק שילא ינדפו אלא גם יצאו הרבה יותר.

      היה אז חברי פעם
      לשמש טס הוא במהירות
      חם
      חם
      ונדם

    • #175746 הגב
      אבישי
      משתתף

      ריזלינג כתב שירה שבמציאות השלילית שלו (זו של היינליין) נחשבה פילק. זוכרים?

      "לנחיתה אחרונה אתפלל
      לאל שיעמוד לי בפרץ
      ויתן לי לראות, רק עוד פעם אחת
      את הגבעות הירוקות של הארץ"

      או במקור:

      "I pray for one last landing
      On the globe that gave me birth;
      Let me rest my eyes on fleecy skies
      And the cool, green hills of Earth."

      התרגום, של לוטם אם אינני טועה, ממש לא משהו לדעתי; מצד שני, די קשה לתרגם את זה כמו שצריך. בכל אופן, זו שירה שאיננה בלדה, והיא בכל זאת מדברת על נושא מדב"י. לא הייתי ממש אומר שהיא פילק, כי היא לא מדברת *על* המד"ב (דוגמא: "כישור הזמן משעמם", או "מ נ מגונן של ניבן") אלא היא בעצמה מד"ב (כלומר, "אני, מספר שהוא חללאי, מתגעגע לכדוה"א").

      אבישי

    • #175747 הגב
      גל מבולבל
      משתתף
    • #175748 הגב
      Boojie
      משתתף

      בסוגריים שבהם הופיעה המילה "בלדה", הופיעה לפניה המילה "למשל". המילה הזו אומרת שמה שבא אחריה משמש רק בתור דוגמה לרעיון המובע לפני כן, ולא בתור מכלול האפשרויות או בתור התייחסות למשהו ספציפי. לפעמים שווה לקרוא את ההודעות לפני שמגיבים עליהן.
      ולדעתי, שירה שמתבססת על דימויים מד"ביים בהחלט ראויה לכינוי שירה מד"בית. אבל זה מן הסתם עניין של טעם.

    • #175749 הגב
      אבישי
      משתתף

      מוזר; זה הופיע באיזשהו סיפור בפורום הסיפורים ("הדוקטור בעברית", אם אינני טועה), וחשבתי שזה ידע משותף לכולם ואני צריך להשלים אותו. מסתבר שלא.
      הכותב (לא זכור לי מי, ואם אני יכול לחפש גם אתם יכולים) מספר כל מציאות "מומצאת" – כזו שקיימת בספר לדוגמא, או בטלוויזיה – כמציאות חיובית: למשל, אם אני כותב ספר שהגיבור בו (ז'וז'ו) רואה סרט על מישהו (מומו), אותו מומו נמצא במציאות מסדר גודל שני אליי (פעם אחת אל הגיבור שלי ז'וז'ו, פעם שנייה אל מומו על מסך הקולנוע של של ז'וז'ו);
      עכשיו, ניתן לחשוב על מציאויות מסדר גודל שלילי יחסית אלינו – כלומר, אנחנו דמות בסיפור של מישהו אחר. הרעיון מוכר ולעוס, השם אולי חדש.
      על פי עולם מונחים זה, במציאות של ריזלינג שירתו היא שירה "רגילה", אולם במציאות השלילית הראשונה שלו (זו של היינליין עצמו), היא נחשבת לשירה מד"בית.

      זה לא כתוב ברור מדי, אבל בטוחתני שתבין.

    • #175750 הגב
      אבישי
      משתתף

      זה שאף אחד עוד לא קישר את העניין למיתוס המקרר של ניר.

    • #175753 הגב
      יעל
      משתתף

      הרי בתשובה שלי התייחסתי בכלל לכל השירים בעלי המבנה העלילתי, ומאחר שציינת במפורש את הבלדה, ציינתי גם אני אותה במפורש.

      פשוט ראיתי כבר שירים שמעבירים את אותו מצב רוח מסתורי כמו השיר הזה, גם הם משתמשים במונחים של פנטסיה, אך אף אחד לא סיווג אותם כפנטסיה.

      בסך הכל הצבעתי על הקושי שבסיווג שיר שאין לו עלילה. זה הכל.
      (ותאמיני לי בוג'י, אני אף פעם לא מגיבה לפני שאני קוראת)

    • #175755 הגב
      NY
      משתתף

      ואמנם, האזכור מתאים כאן בהחלט. שוב.

    • #175756 הגב
      שלמקו
      משתתף

      אכן, אני טבעתי את המונח של מציאות שלילית, חיובית ורפרנס, וההסבר שלך פשוט תואם לחלוטין את הכוונה שלי…

      הסברתי את העניין הזה בסיפור קצר של תחרות הסיפורים (ושכחתי לשלוח לניר את הכינוי שלי עליו):

      המציאות שבה אנחנו נמצאים היא מציאות בסיס- מציאות רפרנס, אם להשתמש בטכניונית. זוהי המציאות שאותה אתה חי. כל התיאורים של מציאויות אחרות, שנובעות ומתבססות על המציאות שלך (מן הסתם, כל הסרטים, תוכניות הטלוויזיה והספרים שנעשו בה) הן מציאויות חיוביות (קדימה בציר יחסית אליך). בשבילהן, המציאות שלך היא שלילית- כלומר, דבר שנעשה במציאות שלך יכול להשפיע על שלהן אבל לא להפך (למשל, אם אתה מדמיין שהגיבורה בסיפור היא ג'ינג'ית עם חזה גדול, בהנחה שלא נאמר אחרת, אזי היא ג'ינגי'ת עם חזה גדול). ישנן דרגות- סרט בתוך סרט הוא מציאות חיובית מדרגה 2 יחסית אליך. (דוגמא קלאסית- הסרט "אחרון גיבורי הפעולה" הוא דרגה 1+, הסרט "ג'ק סלייטר" הוא דרגה 2+, סרט שאליו הלכו הגיבורים של הסרט "סלייטר" הוא דרגה 3+).

      למשל, אם אנחנו רק דמויות בסיפור (לא כל כך מוצלח, ע"פ הקריטריונים של ניר) של מישהו אחר (נגיד שנקרא לו בשם "אלוהים"), אזי המישהו הזה חי במציאות 1- יחסית אלינו.

      הבעייה היא, שהדרך היחידה שלך להיות בטוח שיש לך מציאות שלילית היא אם מישהו מהמציאות ההיא יגיד לך את זה (ולא, אם הוא כותב דמות שמסבירה לך את זה זה לא נחשב).

      האם הצלחתי לטבוע מונח מד"בי? ימים יגידו.

    • #175758 הגב
      NY
      משתתף

      נשאלת השאלה – מה על החריזה? ומה עם המשקל? מה הופך את היצירה בה כיבדת אותנו ל-"שיר", בעצם? הרווח לאחר כל שתי שורות?

    • #175759 הגב
      אבישי
      משתתף

      אני מתנגד רק לשימוש במושג "ציר הזמן". מציאויות חיוביות אינן נמצאות קדימה ב*ציר הזמן*, חס וחלילה. הן נמצאות קדימה בציר אחר, חדש… אתה יכול אפילו לקרוא לו "ציר שלמקו", למרות שאני לא ערב לשלומך לאחר מכן.

    • #175763 הגב
      ???
      משתתף

      אבל אהבתי "ציר שלמקו". כמו שכבר המציאו את גשר איינשטיין-רוזן-פולדסקי, עכשיו יהיה "ציר שלמקו לקשרים בין מציאויות"

    • #175769 הגב
      ???
      משתתף
    • #175790 הגב
      טלה בר
      משתתף

      האמת היא שבמקורו השיר נכתב עם משקל ועם חרוזים בשורות כאלו:

      אתמול הייתי בלבנה –
      חיורה תצוף בים שחור
      אליה טסתי על אווז צחור
      עם פרס ויונה.

      וכן הלאה.

    • #175791 הגב
      NY
      משתתף
    • #175796 הגב
      ???
      משתתף

      בלי משקל גם. אני חושבת שזאת הביקורת הכי לא מוצדקת שהועלתה כתגובה לשיר הזה.

    • #175798 הגב
      NY
      משתתף

      מה בדיוק ההבדל בין זה לבין סיפור? באותה מדה אני יכול לקרוא לקורקינט "מכונית פחות שני גלגלים ומנוע"…

    • #175804 הגב
      Boojie
      משתתף

      שיר וסיפור נבדלים לא רק בעניין החרוזים והמשקל, אלא גם בהמון דברים אחרים, כמו בכלים שהם משתמשים בהם כדי לבטא רעיונות. יש כמה וכמה שירים יפים מאד שאין להם לא משקל ולא חריזה (וכאן עולים בדעתי כמה משיריו של רוברט פרוסט שאני מאד אוהבת, כמו Out, out, למשל. שיר בלי משקל ובלי חריזה בגרוש, ועדיין שיר).

    • #175821 הגב
      ???
      משתתף

      תסלח לי על שאלה אישית, אבל אילו משוררים אהבת במיוחד? או שירים של משוררים?

    • #175828 הגב
      NY
      משתתף
מציג 26 תגובות משורשרות
מענה ל־שיר

You can use BBCodes to format your content.
Your account can't use Advanced BBCodes, they will be stripped before saving.

פרטים: