פרס גפן: ברכות לזוכים והרהורים

ללא כותרת ללא כותרת פורום האגודה פרס גפן: ברכות לזוכים והרהורים

מציג 20 תגובות משורשרות
  • מאת
    תגובות
    • #162053
      ???
      משתתף

      ברכות לזוכים בפרס גפן השנה. כמו שנכתב בכתבה בעיתון יש השנה הרבה שינויים לטובה בפרס ובזוכים. זכו ספרים טובים. זכו הוצאות חדשות. וזכה ספר שלא היתה לו תווית של ז'אנר. אבל דבר אחד הפריע לי בפרס ואולי כדאי שמארגני הפרס יחשבו על זה לשנה הבאה. הספר שזכה כספר המדע הבדיוני הטוב ביותר, קץ הילדות, הוא ספר מצוין שראוי לכל שבח. גם להוצאה שהוציאה אותו מגיעים שבחים על שבחרה להוציא אותו מחדש ולגרום לו להיות נגיש לקהל הקוראים העכשווי. אבל אני לא חושבת שיצירות שכבר התפרסמו פעם בעברית גם אם התרגום חדש צריכות להתמודד על הפרס. מטרתם של פרסים היא לעודד סופרים חדשים וספרים חדשים. נניח שהוצאות מסוימות יתחילו להוציא הרבה מהדורות חדשות של ספרים ישנים שהרבה יותר אנשים מכירים, מה יהיה עם הספרים החדשים שהם טובים לא פחות אבל פחות אנשים קראו אותם? אני חשבתי על זה כבר אחרי שסולריס זכה לפני שלוש שנים והנה זה קרה עוד פעם. עדיף להעניק את פרס גפן לחומרים חדשים ועכשויים. אם נעשה הקבלה של פרס גפן לפרס ספיר אז המצב הוא מקביל לכך שפרס ספיר ירשה לספרים כמו מיכאל שלי או הוא הלך בשדות להתמודד עם ספרים חדשים וזה לא הוגן כלפי הספרים החדשים. אם בכל זאת רוצים להעניק את פרס גפן גם לספרים ישנים או קלאסיקות אפשר לבחור בפתרון שמצאו בפרס הוגו ולתת פרס ליצירות ישנות בקטגוריה נפרדת. כך לא יקפחו את מי שמוציא מהדורות חדשות לספרים ישנים וטובים וגם יתנו עידוד לספרים חדשים או כאלה שעוד לא יצאו קודם בעברית. אפשר גם לתת את הפרס הזה פעם בשנתיים לסירוגין עם הפרס לספר המקור וכך בכל שנה יהיו ארבע קטגוריות ולא שנה אחת שלוש ושנה אחת ארבע. אני גם רוצה לומר שאין לי טענה כלפי שמי שמארגן את הפרס. אני חושבת שהמארגנים עשו עבודה מאד יפה בפיתוח של הפרס בשנים האחרונות. המעבר לשני שלבים. תוספת הפרסים לספרים וסיפורים ישראלים. כל אלה דברים מאד יפים ומגיע לאגודה כל שבח על כך. אני מציעה התקדמות נוספת כדי שספרים וחומרים חדשים יקבלו הזדמנות שווה.

      אתמול היתה לי שיחה ארוכה ומענינת עם אחד מחברי האגודה וגם הוא חושב כמוני ואמר שהתחיל לחשוב כך אחרי שסולריס זכה אבל חשב שזה מקרה חד פעמי. עכשיו ברור שזה לא חד פעמי ולכן אני מציעה לחשוב מחדש על הנושא.

      תודה לכולם. ליהי.

      נ.ב.
      זו פעם ראשונה שאני כותבת פה ואני מקווה שתסלחו לי שכבר אני מעלה נושא כזה. חשבתי על זה די הרבה וחשבתי שנכון לעשות את זה. בהתחלה השארתי תגובה ב ISF ואז העירו לי שפה זה מקום יותר טוב להעלות נושא כזה.

    • #174150
      זיו קיטרו
      משתתף

      היי ליהי.
      קראתי את דברייך ואני רוצה לציין את תמיכתי ברעיון.
      אני תוהה אם מדובר בהליך מסובך להוסיף קטגוריה נוספת לקלאסיקות מד"ב ופנטזיה ולהשאיר את הפרס של הספרים המתורגמים לחומרים חדשים.
      כפי שציינת ליהי, פרס שינתן לספרים חדשים יעודד תרגום של ספרים חדשים נוספים ויאפשר לקוראי עברית להכיר חומרים שלא הכירו קודם לכן.
      בכל מקרה, רק רציתי לציין את תמיכתי, אם זו משנה למישהו.

      זיו

    • #174151
      kenny
      משתתף

      אני לא זוכר את הפרטים, אבל כללית לא די בתרגום מחודש בלבד. "קץ הילדות" שיצא השנה הוא מהדורה מחודשת שבה קלארק ערך כמה שינויים (קטנים למדי). אם תשימי לב "מערות הפלדה" שתורגם מחדש לא היה מועמד בשלב הראשון, לדעתי מסיבה זו.

      אני מקווה שמישהו שמצוי יותר בפרטי הפרס יוכל לענות לך תשובה מקיפה יותר. אם יש לך כוח חפשי את הדיונים שהתנהלו כאן ובפורום של אורט לאחר פרסום המועמדים בשלב הראשון.

      משאמרתי את זה אני מודה שאני מסכים אתך ולדעתי אין מקום לספרים שתורגמו בעבר בתחרות.

    • #174152
      גרומיט
      משתתף

      היו ויכוחים בשאלה הזאת כשנכתב תקנון הפרס, והויכוחים/דיונים בנושא חוזרים כל שנה מחדש.

      לי אין ספק שהפרס צריך להיות מוגבל לספרים שתורגמו בפעם הראשונה בלבד. לא רק שהמצב הנוכחי מביא שוב ושוב לבחירות אנכרוניסטיות בפרס גפן, גם נוצרת תוך כדי כך אפליה מובנית לטובת תרגומים מחודשים. קלאסיקות, אפילו כאלה שאזלו מהשוק מזמן, נגישות לחלק ניכר מהקוראים הרבה יותר מהספרים החדשים שיצאו בשנה האחרונה. לא אתפלא אם רבים ממי שהצביעו ל"קץ הילדות" עשו זאת על סמך המהדורה הישנה בלבד, ואולי אפילו לא הכירו כמעט את הספרים החדשים יותר שהתמודדו.
      במהלך אייקון יצא לי לדבר על הפרס עם לא מעט אנשים והשורה שחזרה אצל כולם כמעט בניסוח זה או אחר (לא כולל ידידי אלי הרשטיין, כמובן :-) ) היתה "לא הצבעתי ל'קץ הילדות' כי אני מעדיף להצביע לספרים חדשים". המסקנה, כמובן, היא שהאנשים שאיתם אני מסתובב לא מייצגים את כלל מצביעי הפרס. המסקנה השניה היא שיש לא מעט אנשים שחושבים כמוך. אולי הגיע הזמן, אחרי שלוש שנים שבהם הפרס פועל בצורתו הנוכחית, לשנות את הכללים ולהגביל את הבחירה לתרגומים ראשונים בלבד.

    • #174153
      יעל
      משתתף

      של הבחירה. ואני בדעתך, תירגומים חדשים ליצירות שכבר תורגמו לא צריכים להתמודד. גם שינויי מהדורה הם לא סיבה מספיק טובה לדעתי.

      הרעיון שלך של יסוד קטיגוריה נפרדת הוא בכלל לא רע. אני לא בטוחה שיוצאים מספיק תרגומים מחודשים כדי להצדיק קטיגוריה נפרדת, אבל אם זה המצב, אז בהחלט אפשר להכניס את זה.

    • #174155
      ???
      משתתף

      אם ניקח בחשבון שתחת "מהדורות חדשות" יוכלו להכנס גם ספרים שהסופר ערך בהם תיקון של הפרק הראשון, וגם ספרים שלא נערך בהם כל שינוי ורק תורגמו מחדש, אני חושב שיהיו מספיק ספרים כדי להתמודד, נגיד אחת לשנתיים. ואם בכלל הפעם בשנתיים תהיה בשנים ה"זוגיות", בהם לא ניתן פרס לספר ישראלי, נשאר עדיין עם ארבע קטגוריות הצבעה בכל שנה.

      אני בעד.

    • #174156
      ???
      משתתף

      הנקודה הנדונה היא לא חדשה, כאמור, אבל בבחינה אחורה של הפרס תראי שלמעשה סולאריס הוא לא מקרה יחיד אלא קשור לתופעה.

      שנה (2002) לפני זכה תרגום ראשון של קלאסיקה שעד כה לא תורגמה לעברית "פרנהייט 451" של ברדבורי, ב-2000 זכה ספר עם זיקה לסדרה קלאסית ("חולית: בית אטראידס" מאת הרברט הבן ווקוין אנדרסון), ב-2001 כנ"ל, ספר עם זיקה לסדרה קלאסית ("הצל של אנדר" של אס"ק).
      למעשה רק ב-2004, כהיתה מועמדת קלאסיקה ברשימה הסופית ("חזיונות מסוכנים") זכה ספר חדש.
      כל המקרים האלו (הוציא "סולאריס") הם תרגומים חדשים של יצירות עם זיקה לסדרה קלאסית או יצירה קלאסית של הז'אנר.
      בסופו של דבר זה קשור לתופעה אחרת, והיא שבאי הכנס לא קראו את כל (או אפילו נציג) מבין הספרים המועמדים ומצביעים לשמות ("חולית", "אנדר", "אורסון סקוט קארד", וכו'), כך גם במקרה של "פרנהייט 451" שהוא ספר שיצא לראשונה בעברית אז, אך שמו היה מוכר מאוד.

      שנה הבאה שוב תעלה אותה בעיה עם לפחות ספר אחד – "צד שמאל של החושך" של לה-גווין. כי מהן הוא הוצאה חדשה של "מעבר לעלטה" והן הוא לא, מכיוון שהוצאה זאת כוללת גם את הסיפורים הנלווים המתרחשים באותו עולם ("מלך חורף" ו-"מילדות לבגרות בקרהידה").
      ומה יקרה עם מהדורה שניה של ספר שנעשו בה שינויים משמעותיים, אם, לדוגמא, מחר אחד מסופרי המקור מחליט להוציא מהדורה חדשה ומתוקנה שהוכנסו בה שינויים מרובים (לדוגמא: מהדורה מורחבץ של "הצד האפל" עם עוד שתי נובלטות אחרות והסרה של אחת הקיימות, או גרסה ערוכה ונקייה של "ארמדין" וכו') מה דינן?
      שאלה נוספת היא האם בשנה (או בשנתיים) יוצאות די מהדורות חדשות כדי להצדיק קטגוריה חדשה?

      נושא הכירות הקהל עם המועמדים הוא מעבר ליכולתה של ועדת הפרס, אך אני סמוך ובטוח כי הם מודעים היטב לכל הבעיות הנ"ל וכן לכל אלו שהוזכרו בהודעות אחרות ועושים כל שניתן כדי להתמודד עם בעיות אלו.

    • #174157

      ועדת פרס גפן, כמו גם ועד האגודה, מודע לכל הבעיות האלו ודן בהם. כרגע הפרס נמצא בתקופת התארגנות על מנת לצאת שוב לדרך בכוחות מחודשים. זה ילווה בין השאר גם ברענון של דף עדכוני הפרס, בו אפרסם קבל עם ועדה את המדיניות הרשמית.

      את כל התגובות והדעות בנושא זה ניתן גם להפנות לכתובת האימייל החדשה של פרס גפן 2006:

      geffen.awards.2006@gmail.com

      בברכה,

      דורון קאלו
      אחראי פרס גפן

    • #174158
      בייזל
      משתתף

      אם לא יוצאות מספיק מהדורות בשנתיים, אפשר לקבוע שהקטגוריה תשתתף כאשר מספר הספרים המצטבר יגיע לעשרה, נאמר.

    • #174159
      שלמקו
      משתתף

      כל שינוי שייעשה בפרס גפן עכשיו יוכל להיכנס לתוקף רק החל מהשנה הבאה- כלומר, ב2006 לא תוכל להיות קטגוריית קלאסיקות בכל מקרה. אא"כ יהיה אפשר לעשות את השינוי רטרואקטיבית.

    • #174162
      ???
      משתתף
    • #174163
      שלמקו
      משתתף

      בשבוע הספר האחרון, ושינוי חוקים באמצע הוא תמיד בעייתי.

    • #174164
      ???
      משתתף

      רשימת הספרים התחילה ביוני. את החוקים אפשר לשנות. תהיה בעיה אם ישנו אותם אחרי סגירת הרשימה בשבוע הספר 2006 אבל לא לפני זה.

    • #174165
      ???
      משתתף

      נניח ש*עם עובד* מחליטים להיות נחמדים, ושוב מדפיסים את "פני מועדות לכוכבים"
      זאת הוצאה מחודשת?

      נניח ש*אופוס* מחליטים להוציא מהדורה רביעית של "המשחק של אנדר" בכרירכה חדשה
      זאת הוצאה מחודשת?

      נניח ש*זמורה ביתן* מוכרים מחר את הזכויות על "ההוביט" לנניח *ינשוף* (לא רואה סיכוי שזה יקרה, אבל נניח), והם מדפיסים את זה
      זאת הוצאה מחודשת?
      ואם זה בתרגום מחודש,
      זאת הוצאה מחודשת?
      (שים לב שאני בוחר בכוונה ספר שעדיין נמצא בחנויות)

      כלומר האם הוצאה מחודשת מתייחסת רק לספר שמודפס מחדש לאחר שאזל מהחנויות? או ששונה באיזו שהיא צורה? או שהחליף יד? או אולי רק אם תורגום מחדש?

      איפה יעבור הקוו בין "הוצאה מחדש" ל"הדפסה מחודשת" ל"ספר חדש" (ראה מקרה "צד שמאל של החושך" בהודעה הקודמת שלי)?

      שוב, או שיקולים איתם ועדת הפרס תצטרך להתמודד במידה ותחליט כי יש עניין וצורך ב"רטרו גפן" או איך שלא יקראו לזה.

      ובקונטקס זה אני גם רוצה להפנות לעמוד הספרים הראשי ב"מיתוס", היכן שמתנוססת (נכון ליום ושעה אלו) ידיעה גדולה אודות זכיתו של "קץ הילדות" בפרס גפן.

    • #174166
      ???
      משתתף

      במסגרת עבודתי אני נאלץ לעבור בכל יום על קטעי עיתונות ותקשורת יומיים. בכמה עיתונים ותוכניות טלוויזיה הוזכרו היום הזכיות של פרס גפן. בחלק מאמצעי התקשורת הוזכרה רק הזכיה של השתנות. באחד נוסף הוזכרה הזכיה של קץ הילדות. אבל באף אחד לא הוזכרו כל הזכיות או שכל ספר זכה בקטגוריה נפרדת. הזכיה של עולם הסוף ושל הנערה המושלמת לא הוזכרו בכלל. לדעתי מה שקרה הוא שכל אחת מההוצאות שלחה הודעה לעיתונות על הזכיה שלה. זה לגטימי. הוצאה לא צריכה לפרסם זכיה של הוצאה מתחרה. אבל המצב שנוצר הוא קצת מוזר: באמצעי תקשורת מסוימים הוכרז הזוכה כהשתנות ובאחר קץ הילדות. המסקנה: יחצן האגודה או ועדת הפרס צריכים להוציא הודעה מסודרת לעיתונות מיד עם הזכיה. ההודעה צריכה לפרט את הקטגוריות ואת הזוכים. רק כך ימנע מצב מוזר שבו בכל אמצעי תקשורת יש הכרזה על זוכה אחר.

    • #174167
      אמבר
      משתתף

      האם יש לך דרך לרכז את כל קטעי העיתונות האלה? אשמח לקבל אותם.

      תוכל ליצור איתי קשר למייל

      hadas

      אצל

      lizard

      co.il

    • #174168
      ???
      משתתף

      היה היום במעריב על השתנות. בגלובס על קץ הילדות. בערוץ 10 וערוץ 2 על השתנות. כדאי לעקוב גם אחרי עיתוני סוף השבוע ומוספי התרבות בשבוע הבא. אולי יהיו אזכורים נוספים. אם אני אראה אני אומר.

    • #174169
      ???
      משתתף

      אולי עדיין לא מאוחר מדי להוציא הודעה מסודרת על הזכיות של השנה. הבנתי שנבחר יחצן חדש לאגודה. הנה כפפה ראשונה לטיפול מהיר.

    • #174170
      אופיר
      משתתף

      בלי קשר

      את ליהי המקרינה? או ליהי אחרת?

    • #174171
      ???
      משתתף

      בחלק הספרותי מדווחים על זוכי פרס גפן. בזמן תל-אביב יש כתבה על ספרי מדע בדיוני ופנטסיה. מזכירים שם הרבה פעילויות שקשורות לתחום: אייקון, פרס גפן ועוד. מראיינים גם אנשים מרכזיים בקהילה.

    • #174175
      יעל
      משתתף
מציג 20 תגובות משורשרות
  • הדיון 'פרס גפן: ברכות לזוכים והרהורים' סגור לתגובות חדשות.