מכונת אהבה

מציג 49 תגובות משורשרות
  • מאת
    תגובות
    • #162268 הגב
      NY
      משתתף

      לקריאת הסיפור לחצו כאן.

      הערות:
      1. הסיבה לפרסום הסיפור כמסמך HTML היא הגרפיקה הכלולה בו.
      2. ניטפיקרים – חשבו פעמיים, על מנת למנוע מעצמכם מבוכה… ;-)
      3. מוקדש לכל אחינו המדענים באשר הם…

    • #175835 הגב
      אבישי
      משתתף

      טוב, תראה, לסיפור הזה אין עלילה, וחוץ מזה הוא מלא בשגיאות כתיב ו…
      סליחה. טמפלייט, אתם יודעים איך זה.

      אז באמת, יופי של סיפור, חמוד לאללה, למרות שהוא מדע בדיוני רך מאוד, מאוד. אני כל הזמן מחכה ממך להארדקור רציני כזה ואתה זורק לי סיפורים מעלים חיוך כשם שזורקים עצם לכלבי שרדינגר. אבל אני אבליג. אסבול. אבליג ואסבול, ואז אבליג עוד קצת.

      באמת יפה. בחלקים מסוימים יוצא קצת מהגדרת הסיפור והופך לרגעים למאמר (למשל, כשאתה מגדיר סוגי מדענים) אבל סך הכל ממש נהנתי לקרוא, וזה אפילו הוציא אותי מפסאודו-דיכאון.
      כל הכבוד, ותודה.

      אה, ואגב: את רוב הרפרנסס הבנתי, אבל אני עדיין תוהה מהי אותה משוואה שחוזרת פעמים מספר לאורך הסיפור. האם יש לה ייצוג בעולם המתמטיקה המוכר, או שכל תכליתה לשמש בסיס לגרף שנראה כמו ציצים?

      נושא עיניו השמיימה – מאין תבוא התשובה,
      -אבישי

    • #175836 הגב

      שלא כמו בשירו של יונתן, השערת גולדבך מתייחסת לזוגיים הגדולים מ-2, שכן 1 איננו ראשוני בקונטקסט הזה.

      כל הבלבולים בשמות המדענים הם לצורך הומור, אני מניח.

    • #175838 הגב
      NY
      משתתף

      נחטפו בכח מתוך הסבר תמים על התמרת פרמ… פוריה.
      וכעת להודאה הגדולה: אני אמנם קורא הארדקור רציני ונוטה לו חיבה סוטה מסויימת, אך איני כותב בסגנון זה כלל. למעשה, ככל שעוברות השנים אני מוצא כי סבלנותי להסברים מדעיים ארוכים הולכת ופוחתת. אני נוטה להתעניין בהשפעת הטכנולוגיה או תוצריה על בני אדם ולהיפך, פחות ב-"What makes it tick" (למעט בנושאי אלקטרוניקה זולה ו/או מחשבים). לכן – אם העליתי חיוך על שפתיך – דייני. יותר מזה לא תקבל… ;-)

    • #175839 הגב
      NY
      משתתף

      גם יונתן. כלומר – ברגע שימצא את הפתרון שכתב על פתק ברחוב הרצל.

    • #175841 הגב
      ????
      משתתף

      איפה רוקח נפגש עם שינקין?
      בשומקום!
      שני צדדים שונים של העיר..

      אחלה סיפור..

    • #175843 הגב
      גל מבולבל
      משתתף

      במקום מסויים בסיפור מופיע "גיגי"
      במקום גינגי .
      דומני שהיה זה כאשר יונתן מתחבא במטבח של עדה

      חוץ מזה­ נהדר כרגיל…

    • #175845 הגב
      ???
      משתתף

      עד כמה שאני מבין זה PSD (כלומר פונקצית צפיפות הספק) של תהליך אקראי. כאשר אם התהליך הזה מקיים כל מני תכונות רגולריות בדרך כלל מקבלים משהו כמו תדר מרכזי (בשני הצדדים) ודעיכה ממנו.

    • #175846 הגב
      NY
      משתתף

      זו הדנה בניטפיקינג?
      Tsk tsk…
      ובכן, קרא את הסיפור שוב, בתשומת לב. ודאי תבחין, הפעם, כי אין בו ולו כתובת אמיתית אחת לרפואה. כל ההצטלבויות מפגישות בין רחובות מקבילים למהדרין, ברחוב המסגר יש מוסכים (ולא מספרות צמרת), ודיזנגוף לא פוגש בים…

      ובכל זאת – תודה…

    • #175855 הגב
      יעל
      משתתף
    • #175856 הגב
      יעל
      משתתף

      זה לא הצחיק אותי. היו שם בבירור כמה וכמה קטעים שהיו אמורים להיות מצחיקים, וכמה מהם הצליחו להעלות חיוך דל על שפתי, אבל לא יותר מזה.

      בסך הכל סיפור טוב, שכתוב מצויין – ובלי שגיאות בעברית (!!!) :-)
      אבל אלי ההומור לא דיבר. אולי זו בעיה פרטית שלי, כי גם הקומדי סטור, פלטפוס והחמישיה הקאמרית מעולם לא הצחיקו אותי, למרות שהצחיקו רבים וטובים.

    • #175859 הגב
      ???
      משתתף

      סה"כ סיפור חביב מאד שגם כתוב היטב לשם שינוי. שילוב הגרפיקה היה מוצלח גם כן.
      הדבר היחיד שהפריע לי הוא התעקשות הכותב להדביק לדמויותיו שמות הלקוחים מהיכל
      התהילה של המדע. על פניו זה נראה כמו רעיון נחמד אלא שלמעשה השמות הללו מכריחים
      את הקורא להזכר כי אין זו אלא בדיה. במילים אחרות, זה מפריע להזדהות עם הדמויות ופוגע
      באמינות הסיפור (שאינה מהגבוהות מלכתחילה).

      נהניתי לקרוא את הסיפור לא (רק) משום שהיה מוצלח אלא משום שאפשר היה לראות שהושקעו
      בו *מחשבה* ו*זמן*. דברים שהינם נדירים ביותר במחוזותינו, בהם כל דיכפין עם רבע רעיון ואוצר מילים של מקק חולה אסטמה מרשים לעצמם להעניש אותנו בסיפוריהם המזעזעים (במקרה הטוב).

      אבל אני גולש לנושא אחר לחלוטין…מה שרציתי להגיד הוא כל הכבוד.

    • #175861 הגב
      ???
      משתתף

      אני חושב שחלק ממטרות הסיפור היו לפגוע באמינות הסיפור.

      כל הניטפיקינג שהוזכר כאן: כתובות שאינן קיימות, שמות מוזרים, אלמנטים מתחום המדע ששמם משובש בכוונה תחילה וכו' וכו' עוזרים למקם את הסיפור במציאות שהדבר הבטוח ביותר שניתן לומר עליה הוא שהיא לא המציאות שלנו או לכל הפחות *נדמית* כמציאות זרה לחלוטין למציאות בה אנו חיים.

    • #175865 הגב
      NY
      משתתף

      ביני לבין תכניות הומור הביבים שהוזכרו מעלה, יש לי שאלה רצינית: האם הסיפור גרם לך לרגש אחר כלשהו, פרט לשעשוע? האם הוא עורר איזו מחשבה? עצב? שמחה? יגון? כעס? או שמא אדישות בלבד?
      אומר לך למה. אני אמנם אוהב מאד לשעשע סתם כך, ואפילו מצליח לפעמים, אך בסיפור זה ניסיתי, דוקא, לעבוד בכמה רמות במקביל:
      1. שאלות רציניות, לאמר – האם נתן להדליק ולכבות אהבה במחי מפסק? מה יהיו התוצאות (ברמת המיקרו, אני מודה)? ולמה ירצה מישהו לבנות דבר שכזה? האם התשובה שאני נותן פשטנית כפי שהיא נראית במבט ראשון?
      2. המדענים של היום הם לא המדענים של פעם – דמותם של אלה האחרונים מרתקת אותי. הם בנו דברים מופלאים לחלוטין מגרוטאות (הערת האגב שלי לגבי הציקלוטרון באמבטיה, למשל, לא רחוקה מאד מהמציאות) ולא עסקו, כרבים מהמדענים של ימינו, בניהול כספים ובחלוקת תקציבים. תהיתי איך יראו אנשים כאלה, מדענים באפיים, במנותק לחלוטין מהקהיליה המדעית, ובימינו אנו, כאן, בחצר האחורית שלנו, דבר המביא אותי אל –
      3. איפה אנחנו? ניסיתי ליצור תל אביב הזויה, מפותלת במרחב, לא נכונה ועם זאת דומה באפיה (המשתקף, כולי תקוה, בדמויות הפועלות בה) לזו שלנו.
      4. בדומה לסביבה, גם המדע בסיפור מפותל ועקום. החלק הזה, אני מודה, לא ישעשע חלק מהקוראים, למרות שניסיתי להשתמש ברסיסי מדע מפורסמים ככל האפשר, או לפחות כאלה השגורים על קוראי המדע הבדיוני. גם שמות הגיבורים הם חלק מכך (כמו גם מהסביבה ההזויה) – כל ארבעת השמות ידועים מאד בעולם המדע, אם כי בגרסה שלי הם מוסטים מעט לכוון האדום…
      5. ובסופו של דבר, פרט לכל אלה, זהו גם Tribute לסיפורו של אלפרד בסטר "האיש שרצח את מוחמד".

      טוב די. זהו. נרגעתי… ;-)

    • #175867 הגב
      NY
      משתתף

      ראשית – תודה לשניכם.
      שנית – לא ניסיתי "לפגוע באמינות", אלא ליצור מעין "מציאות אלטרנטיבית" (כמה מהר הפך ביטוי זה לנדוש…) ולהכניס את הקוראים לתוכה. זו אחת מהסיבות להצגתי, בתחילת הסיפור, את נסיבות מתן השם "גלילאו" – הרי אפילו במציאות שלנו יכולים הורים פוחזים לתת לצאצאם שמות מזעזעים בהרבה, ע"ע "אוחזת-ענף-עץ-השקד" או איך שלא קראו לה, המסכנה…

      כעת, כשאני קורא את מה שכתבתי זה עתה, נדמה לי כי גם "מציאות אלטרנטיבית" אינה תיאור מדויק, שכן עלילת הסיפור נזילה מדי. אולי "תבנית התאבכות של מציאויות". או "מופע דופלר מטא-מציאותי". או אולי הגיע הזמן שאלך לכרסם משהו ואפסיק לקשקש כאן…

    • #175868 הגב
      שלמקו
      משתתף

      מה שהסיפור הזה מעורר בי הוא כעס בלתי נשלט על הפוחז המבוגר שהעז לקחת כל כך הרבה כשרון (מה שנשאר אחרי שבוג'י עזבה, כמובן) ולא להשאיר לאחרים כלום, ועוד להתלונן על אחרים שמנסים.

      ובקשר להערה על המדענים שעובדים בעצמם- אין מה לעשות, המדע היום הוא באמת מפלצתי. כיום, אחרי 3 שנים של תואר ראשון, יש לך את הבסיס רק להתמחות בענף מסויים שלאחר 4 שנים תדע מספיק בשביל לעשות בו משהו חדש. עברו הימים שבהם היה מספיק לדעת קצת חשמל וטיפה מתמטיקה ולבנות מדיח כלים בכוחות עצמך. אין יותר. היום, כל מה שאפשר לבנות בקלות כבר נבנה (כמובן, לא כולל רעיונות פשוטים אך שאף אחד לא חשבה עליהם), ובשביל לעשות משהו חדש צריך להתמחות.

      ומה בדיוק היה המשפט האחרון של פורייה? מנסיוני בתחום המישדיפ, הוא בטח היה "בואו נטפל באינטגרל הזה…"

      ומה זו ההתעללות הזאת, סיפור שאי אפשר לנטפק?

    • #175871 הגב
      NY
      משתתף

      עם "פוחז", לעומת זאת, אין לי כל בעיה. גם השכנים שלי יסכימו.

      ובעניין אחר – אכן, מגיע לכל המנטפקים כאן (ברוכים יהיו כל עוד אינם עוסקים בסיפורים *שלי*, תודה…), וביחוד אלה מהם הנמנים על הממסד המדעי, סיפור אחד נטול תוכן בר-ניטפוק. העובדה כי הוא עוסק במדע מוסיפה, לדעתי, נופך אירוני מבורך…

    • #175873 הגב
      ???
      משתתף

      אקדים ואומר – כמו עם כל הסיפורים שלך, נהניתי לקרוא, וזה סיפור מצוין. Having established that:

      ראשית, כמו שהעירה יעל, הרגשתי את הנסיון להצחיק אבל כמעט אף קטע לא הצחיק אותי (מלבד ה"היו ימים, אני אותם זוכרת" שהיה מלבב). אז מה זה אומר? לא יודעת. אבל סיפור שמנסה להצחיק ולא מצחיק מוצא חן פחות מסיפור שלא ניסה להצחיק מלכתחילה.

      שנית, נדמה שאחרי כל סיפור קומי שאתה כותב, אתה מסביר שבעצם הסיפור מביע את חוסר התוחלת שבקיום האנושי, והייאוש היסודי של היקום, או משהו כזה (בסדר, אני מגזימה כדי להעביר את הנקודה אבל אתה מבין למה אני מתכוונת). לעומת זאת, כל מה שהאדם הפשוט (i.e אנוכי) רואה זה סיפור מד"ב קליל, אוורירי ומסטול קמעא. אני משערת שאם אני אתעמק בסיפור מספיק אני אמצא את האלמנטים שהזכרת, אבל הוא פשוט לא מספיק חד כדי להזמין את ההתעמקות הנוספת הזאת.

      מבחינתי כקוראת, עברת את הקו בין "לא להאכיל את הקוראים בכפית" לבין "להחביא את כל המסרים/רעיונות כך שלגמרי לא רואים אותם".

    • #175882 הגב
      גל
      משתתף

      אותי הסיפור שעשע מאוד
      כמו כל דבר אחד­ הומור זה עניין אישי.
      יש כאלה שאוהבים סוג הומור מסויים ויש כאלה שאחר
      (ויש כאלה חסרי חוש הומור)
      מלבד זאת, חלק מההומור בסיפור של ניר מצריך הכרות מסויימת
      עם המושגים המדעיים, השמות וכדומה.

      ולעניין המסר לקורא­ אני אישית אוהב לחשוב קצת על
      מה המסר שהמחבר ניסה להעביר. ואם זה דו­משמעי ולא ברור­ מה טוב.
      לפעמים זה גם (שוב) עניין אישי­ יש כאלה שיפרשו כך ויש שיפרשו הפוך.
      ואני חושב שעם הניתוח הספרותי המעמיק הזה (בעחס)
      אני אסיים
      :-)

    • #175884 הגב

      או לפחות, ככה החבר'ה בתיכון בטוח יקראו לה…
      ומצד שני, כמו שכבר אמרתי פעם לניר, זה אחד הסיפורים המקוריים ביותר שקראתי. ובלי שום ספק אחד שהשאיר אותי המומה.
      יש לי ספקות לגבי נקודות ספציפיות – חוסר האיזכור של הבחורה מלמטה עד שהיא מופיעה, המצאותו של מכשיר ריסוס בידיים של יונתן (אהא! ניטפוק! מרסס צריך לקנות, ולא נראה לי שהוא הבחור שילך וישקיע בגאדג'טים מגניבים לטובת עיסוקו…), ההתחלה הארוכה וכו', אבל מצד שני…
      למי אכפת? אם סיפור משאיר בך כזה רושם, שיהיה בעייתי כפי שיהיה.

    • #175888 הגב
      ???
      משתתף

      קראו לה "אוחי".
      ממש במקרה הכרתי אותה אישית.

    • #175889 הגב
      גרומיט
      משתתף

      וראיתי בסיפורים האחרונים (כלומר – כאן ובניר הזועם בדרכים האחרון) שניר מחבב את סוג משחקי המלים שבולט כל-כך בקיבריאדה וביומני כוכבים – עם כל המטען האירוני שמלווה אליהם.

    • #175890 הגב
      NY
      משתתף

      הרי הוא לא שם לב אליה. שנתיים!
      ובאשר למרסס צבע – ברור כי יונתן לא קנה אותו. מן הסתם הוא מצא אותו (אם כי הוא מסרב לגלות), אולי באחד המוסכים שברחוב פרישמן, ליד האוניברסיטה…

      וכמובן – תודה תודה וחן חן…

    • #175891 הגב
      NY
      משתתף

      קורדלים ומתומורים על הזועם האחרון (אם כי גם למאורעות אמיתיים היה חלק קט בקביעת התוכן). בכתיבת סיפור זה (שקדם לזועם האחרון בחודשיים, בערך) לא הרהרתי בקשר הלמי, אך יתכן כי תת-ההכרה שלי לא שאלה אותי לדעתי בנדון…

    • #175892 הגב
      נעמי
      משתתף

      אם הסיפור היה נכתב מנקודת מבט בלעדית של גלילאו, או בגוף ראשון, ניחא. אנחנו לא אמורים לדעת מה שהוא לא יודע. אבל אנחנו כן יודעים דברים נוספים – אפילו את המחשבות של הבחורה, מייד ברגע שהיא מתגלה – וזה לא מסתדר עם העובדה שלא ידענו עליה כלום עד כה…

    • #175893 הגב
      NY
      משתתף

      איני רואה קשר ישיר בין היות המספר יודע-כל לבין החובה להציג את אחת הדמויות מוקדם יותר. אלא מה? שאלה יהיו הבעיות שלנו… ;-)

    • #175894 הגב
      NY
      משתתף

      לא זכורה לי התנהגות מרנינה שכזו. יש לך דוגמאות?

    • #175896 הגב
      Boojie
      משתתף

      בכל פעם שמתפתח הדיון המשעשע הזה על שמות ביזאריים, ומעלים את השם של "אוחזת-בענף-עץ-השקד", תמיד יש מישהו שמגיב ואומר "במקרה הכרתי אותה אישית, והחבר'ה קראו לה אוחי".
      אז או שזה כל פעם אותו אחד, או שבאמת חצי מדינה הכירה אישית את הבחורה הזאת…

    • #175897 הגב
      Boojie
      משתתף

      זה מדגיש יפה את העובדה שהוא לא הבחין בה עד אותו רגע. יש דרך טובה יותר להדגיש את ה"עוורון" הזה שאנשים לוקים בו כלפי אנשים שמהווים בשבילם חלק מהריהוט?

    • #175906 הגב

      לאתחל את המוח שלך כדי שתוכל להתחיל לחשוב כמו גדול. אבל לא משנה.

      המשפט האחרון של פוריה אומר:
      לא קיימים n>2 טבעי, ושדות אנליטיים שאינם זהותית 0
      F,G,H: |C^n -> |C^n
      כך ש:
      F.G=G.H=H.F=0
      וגם:
      curl(divF, divG, divH) = 0
      (ניחוש שלי, נא להתייחס בעירבון מוגבל.)

    • #175908 הגב
      ???
      משתתף

      וזה היה לפני יותר שנים ממה שאני רוצה לזכור.

    • #175916 הגב
      Boojie
      משתתף

      להשיג תעודה שכתוב עליה שאתה בוגר תואר ראשון.
      מעבר לזה? כמו כל דבר אחר בחיים, מה שאתה מוציא מהתנסויות תלוי בך, לא בהתנסויות. כבר פגשתי אנשים שיצאו מהלימודים באוניברסיטה ריקים בדיוק כמו שנכנסו או יותר (כי ההתמקדות בהוצאת ציונים גבוהים במקצוע הלימודים שלהם לא איפשרה להם אפילו את פתיחת האופקים המינימלית שהם אולי היו זוכים לה אם הם לא היו משקיעים את כל מעייניהם בלימודים). ואגב, הכרתי גם כמה וכמה אנשים שבלי תואר ובלי חצי תואר, התניעו את המוח שלהם לרמות מדהימות.

    • #175921 הגב
      ???
      משתתף

      בכל זאת אני מקווה שמה שאנשים מוציאים מהתנסויות תלוי גם קצת בהתנסויות ולא רק באנשים עצמם (אחרת בזבזתי המון זמן וכסף על כל מני נסיעות לחו"ל, ללונה-פארק, פגישות עם חברים, כתיבה בפורום וכד').

      בכלל אני חושב שהשכלה פורמלית היא מרכיב די חשוב בחברה. מבין האנשים שאינם עוברים דרך המערכת, מעטים מדי הופכים לאוטודידקטים כפי שאת מתארת. כמובן שייתכן שהמערכת פגומה או אינה מושלמת אבל אני חושב שפסילת הרעיון כולו על בסיס טיעון כמו שלך הוא הסקה אינדוקטיבית שעלולה לא לשקף בהכרח את המצב הכללי.

    • #175922 הגב
      NY
      משתתף

      כי, למעשה, עבדכם הנאמן הנו בור ועם הארץ, ומעולם לא למד במוסד אקדמי כלשהו.
      לכן גם, אני בוש להודות, לא הבנתי מאומה מנוסחאתו של האזרח כ' למעלה.
      בפרץ של כנות נדירה אודה אף כי איני מבין את הנוסחאות שהבאתי בסיפור שלי עד תומן. שערוריה! Film at 11…

    • #175924 הגב
      ???
      משתתף

      ומה-שמו שמקשיב לאלוהים ברדיו ואוכל את הרוסיה. אחרי שהצבת אותו בפורום, מנית למישהו את הדברים הרי-הגורל שהסיפור עסק בהם. מצטערת על הנימה החפיפניקית, זה לא מתוך זלזול אלא סניליות גרידא.

      במחשבה שניה, אני מרגישה שההודעה שלי היתה מיותרת. מי שמצא בסיפור הזה חומר למחשבה, מצא. מי שלא, לא. אותו דבר עם ההצחקה. הסיפור כתוב ברמה מסוימת שגורמת לי לחשוב שאנשים אחרים עשויים כן למצוא בו את הדברים האלה. הרי מעולם לא שלחתי לניל גיימן (להבדיל) מכתב תלונה על כך ששום קטע ב"Neverwhere" שהיה אמור להצחיק לא הצחיק אותי.

    • #175932 הגב
      יעל
      משתתף

      אלה היו בסך הכל דוגמאות להומור שהצחיק אנשים רבים אבל לא הצחיק אותי. לא היתה השוואה לסיפור שלך. המשותף היחיד הוא ששניהם לא הצחיקו אותי – אבל זה לא אומר שיש דמיון.

      וכן, הסיפור שלך בהחלט עורר מחשבות על משמעות האהבה, והשאלה האם גלילאו באמת למד לאהוב בזכות מכונתו או שבעזרת צירוף מקרים הגיעה התפתחותו הנפשית לרמה של התאהבות, או שאולי עצם נוכחות המכונה נתנה לו ביטחון עצמי מספיק כדי שיוכל להתאהב.

      ומאוד אהבתי את הפואנטה בסוף.

    • #175933 הגב
      יעל
      משתתף

      ויש לו משמעות רבה. לדעתי התזמון של הכנסת הבחורה היה מאוד מוצלח. הצגה מוקדמת יותר שלה היתה פוגעת בסיפור. סיפורים קמים ונופלים על פרטים קטנים כאלה.

    • #175935 הגב
      NY
      משתתף

      אבל:
      1. מה לעשות – גם הוא עסק במספר נושאים רציניים
      2. עדיין לא מדובר ב*כל* סיפור קומי שאני מפרסם כאן (תירוץ קלוש, אני מודה) – הסיפור הראשון בפורום זה, למשל, מטופש לחלוטין ונטול כל הסבר רציני…

    • #175936 הגב
      Preacher 1
      משתתף
    • #175937 הגב
      NY
      משתתף

      בונה מדען מטורף מכונת זמן על מנת לנקום באשתו, כל זאת על רקע דברי הסבר על טירופם של מדענים אמיתיים. ה-Tribute מתבטא בעיקר באוירה הכללית ובמספר התייחסויות לסיפור של בסטר. למשל: אמפר והמונית הפאריסאית הופיעו אצל בסטר (סיפור אמיתי, אגב); תיאור בניית מכונת האהבה מתכתב מעט עם תיאור בניית מכונת הזמן; הדיאלוגים בין גלילאו ליונתן; עצם השימוש בגרפיקה הנו התייחסות כללית לבסטר, שנטה לעשות זאת הרבה – אם כי לא בסיפורים קצרים ולא גרפיקה מהסוג בו השתמשתי אני (למעט תמונת הפרח הרדיואקטיבי עם הטקסט המתפתל, הדומה מעט בסגנונה לאיורים ב-"פני מועדות לכוכבים", למשל).

    • #175939 הגב
      fff
      משתתף

      לא צריכה להיות בסיס לסיפור, או להומור של הסיפור, לדעתי. אם הכותב מסביר את המושגים האלה, אז אולי הוא יכול לשלבם בסיפור (אם הצליח לעשות זאת בצורה מוצלחת). אף סופר או כותב לא אמור לצפות מקוראיו לקרוא חומר קדם לפני שהם לוקחים את ספרו ליד.

      הסיפור עצמו טוב, אבל זה-"לא פייר"-כלפי הקוראים שרק אנשים שלמדו קצת מתימטיקה יבינו את הבדיחה של פרמה ופורייה.

    • #175940 הגב
      Preacher 1
      משתתף

      על המונית איפשהו.
      והקטע על מדען שבונה חללית בחצר גם מזכיר את adam and no eve.

    • #175941 הגב
      NY
      משתתף

      1. הסיפור לא *מבוסס* על מושגים מדעיים, ונתן להבינו (אני מקווה) גם בלעדיהם. זהו רק רובד אחד בו.
      2. נעשה מאמץ להשתמש במושגים ידועים ככל האפשר. "המשפט האחרון של פרמה" הוא גם, למעשה, שמו של ספר שתורגם לעברית לאחרונה, והוא אמור להיות מוכר למדי.
      3. אני עצמי נטול כל השכלה מתימטית רשמית (או אחרת), ונוטה לרחוש חשדנות רבה לענף זה של המדע.
      4. איני מסכים לגבי "אי ההגינות" של אזכור נושאים ו/או שמות שאינם מוכרים לקורא. אם אגביל את עצמי רק לדברים המוכרים ל*כל* הקוראים, הרי שאאלץ לכתוב את כל סיפורי במלים קצרות, פשוטות ומנוקדות, ללוותם בציורי תינוקות ולהגביל את נושאי הדיון ל-
      רמה קמה רמה נמה". כל עוד הסיפור מובן, אין כל רע באזכורים מעניינים ולא נפוצים. כשאני נתקל בספר במושג לא מוכר, אני נוטה לברר במה מדובר. כך, למשל, התוודעתי בזמנו למוסיקה של צ'ארלי מינגוס: לא שמעתי עליו מעודי, ונתקלתי בשמו בסיפור מד"ב באנתולוגיה זו או אחרת. הסיפור סקרן אותי עד כדי קניית דיסק אחד של מינגוס, ומשם קצרה (אך מופרעת) היתה הדרך להתמכרות…

    • #175942 הגב
      NY
      משתתף

      היא עקיצה קטנה לכוונו של היינליין וסיפורי הנוער שלו… ;-)

    • #175945 הגב
      fff
      משתתף

      קח לדוגמא את הסופר שמשתמש במדע בצורה הכי פופוליסטית שלו : מייקל קריצ'טון. גם אם הספרים שלו משתמשים במדע בצורה הכי מופרעת, הוא עדיין משתדל להסביר על מה הוא מדבר.
      לא אמרתי שכל הסיפור לא היה מובן, הוא בהחלט היה מובן ונהנתי ממנו מאוד, אבל מציק לי מה שגל ציין על העובדה שצריך לדעת קצת עובדות מדעיות כדי להנות מההומור.
      את "המשפט האחרון של פרמה" גם אני קראתי, אבל אני לא חושבת שהייתי יודעת בכלל מי זה פורייה אם המורה שלי לא היה ממש נחמד עד כדי שאקח קורס בחירה בנושא…

      לדעתי, כשמשתמשים במשהו שלא ידוע לקהל הרחב, צריך לדבר עליו ולהסבירו, מה שלא היה מתאים בכלל בסיפור הזה, אלא מתאים בדרך כלל לסיפורים ארוכים יותר שיכולים להרשות לעצמם להרחיב.

      גם לי מותר פעם אחת להיות ניטפיקרית, אוי לי שהמחשבה עלתה בראש דווקא בסיפור שלך…(-:

    • #175947 הגב
      NY
      משתתף

      מהווה בסיס לעלילה – ודאי וודאי. אם לא (כמו במקרה שלפנינו), אין טעם להרחיב את הדיבור על כך, על מנת שלא לסרבל את הסיפור. זו דעתי, על כל פנים.

    • #175948 הגב
      ???
      משתתף

      אני בהחלט יכולה להאמין לך שאתה כותב *הרבה* סיפורים מטופשים לחלוטין ונטולי כל הסבר רציני.

    • #175950 הגב
      ???
      משתתף

      הבנתי את האיזכורים המתמטיים (לפחות את רובם), ובכל זאת לא צחקתי. כלומר, מי שהסיפור לא הצחיק אותו, זה לאו דווקא כי הוא לא הכיר את המושגים המדעיים, מה לעשות.

      חוץ מזה, זה לא כל כך "לא פייר" להכניס כאן דברים שדורשים ידע כללי. א' כי זה לא פוגם בהבנה של הסיפור עצמו – קוראים שלא הבינו את האיזכורים יפטרו אותם בתור סוג של טכנובאבל וימשיכו הלאה. ב' כי יש כאן עניין של קהל יעד, בסך הכל זה לא סיפור שעומד להתפרסם במעריב לנוער. הסיפור מיועד לחובבי מדע בדיוני, שהם בעלי זיקה מסויימת לתחום המדע, לפחות ברמה של הטריוויה (לדעת מה זה בערך משפט פרמה).

    • #175952 הגב
      NY
      משתתף

      או, לפחות, הייתי רוצה לכתוב הרבה מהם…

    • #176292 הגב
      fff
      משתתף

      ומצאתי מה מציק לי.

      אתחיל בהדגשה שאני עונה כרגע בלי שום קשר לסיפור, אלא רק ברמה הפילוסופית של העניין.

      העניין הזה של טכנובאבל לא נראה לי.

      נניח שאני אשב עם מכר שלי, בעל תואר שני בפיסיקה, וננסח ביחד הסבר מאוד מאוד מגניב לאיך המכונה ההיא מהסיפור ההוא עובדת. לא משנה במה מדובר, זאת רק דוגמא. כל הסיפור הוא שלושה עמודים, כאשר ההסבר הוא באורך פיסקה אחת בלבד. אין לו שום קשר לעלילת הסיפור ולמעשה, מה שהמחבר רצה לעשות הוא "לדחוף" הסבר מניח את הדעת לקיומה של איזו מכונה ואיך היא פועלת. בעצם, אם מישהו יעז לבקר את העניין הטכני, הוא יצטרך בעצמו להבין הרבה בפיסיקה.

      אם עוד לא הבנתם, טכנובאבל לא מוצא חן בעיני (ושוב, *אין* קשר לסיפור). אם אני קוראת ספר או סיפור, חלק מההנאה שלי, אם לא הכיף הגדול, הוא לקרוא על דברים מדעיים, ואיך הם מסבירים את הסיפור. אז מה פתאום באבל? ומה פתאום להתעלם? גם אם זה סיפור קצר וגם אם זה לא מפריע להנאה מהסיפור, לדעתי זה חלק אינטגרלי. זה חלק שצריך לשים לב אליו, להבין אותו, ובתקווה, גם להיות בעל יכולת לבקר אותו.

מציג 49 תגובות משורשרות
מענה ל־מכונת אהבה

You can use BBCodes to format your content.
Your account can't use Advanced BBCodes, they will be stripped before saving.

פרטים: