גבישת הזהב

מציג 4 תגובות משורשרות
  • מאת
    תגובות
    • #162710 הגב
      shif29
      משתתף

      האם הייתה? לא, לא ממש בטוח.
      ראיתיה רגע ואז נעלמה, כמו שכתב קוקטו, חיפשתיה ביריד…
      אולי מעולם לא התעוררתי משנתי.
      לא אז, לא ממנה, ואולי פשוט אתחיל לספר במסודר פן יברחו הקוראים.

      היה זה בוקר יפה של יוני, אחד מאותם אחרונים שיש בהם קצת חמימות, קצת רוחניות מאובכת של קדמסתיו והרבה יותר מדי מדי אור. שלומי כלומר אני קם ממיטתו בגלל השמש שצלבה אותו מהתריסים המצולבים, ומתוך גהינום של סיוטים שפקדו אותו מדי לילה בחודשים האחרונים, נשאב לתוך סיוט שבעירות. הוא יצא כושל לחצר, להביא מים טהורים מתוך שקערורית מי תהום שנקוותה לה שם, וממנה תמיד היה שותה. בתוך המים, מתערפלת מתנועת הגלים הזעירים, שכבה לה גבישת זהב קסומה. אך כששלח ידו אליה לקחת אותה, לא מצא שם כלום.
      הזהב נראה לעין כל הזמן, אבל ידו לא הצליחה לגעת בו בשום אופן, משל היה הירח בתוך הדלי.
      הוא הביט למעלה, השמש צחקה עליו: "זו לא אני".
      הוא היה צמא, לכן רכן לעבר השלולית הקטנה וחפן מים בידיו ושתה. כשלרגע הסיר את עיניו מן הגבישה, וחיטט בידיו בתוך המים בלי להביט, הצליח לפתע לתפוס בו. ידו אמרה לו שהוא אוחז גבישת זהב. אבל כשהביט, רק אבן אפורה הייתה שם.
      הוא מיהר להחזירה לתוך המים ושם עמדה, זהובה ונוצצת, כקודם. אשליה.
      היה כועס, ועדיין הלום שינה, אבל לא יכול היה להסיר את עיניו מן הקסם. שלח יד כתינוק שוב, ולא מצא כלום. עצם עינייו וחיפש, והרגיש בה. הוציא אותה והביט.
      אבן אפורה.
      ולא סתם אפורה. כל אפרוריות החיים, כל אכזבה, כל כישלון, כל דחיה ושלילה שחווה אי פעם גלומים היו בתוך האפור אפור הזה.
      התחיל לבכות. דמעות אמיתיות, כמו שלא היו לו מאז הילדות, נטפו מתוך פניו אל האבן, מבזיקים אותה ושוקעים באפרוריותה.
      הניח אותה במים וניסה לחזור לביתו. התכונן ללכת לעבודה. הייתה לו עבודה.
      בעיר, מרחק כמה קילומטר משם, במשרד מפוייח, שלא היה בו אפילו חלון אחד.
      עבודה אפורה. היה חותם על ניירות, סורק מסמכים, מקליד, עבודת מזכיר המתאימה לאישה.
      והייתה לו תמונה של השמיים במשרד. תמונה אירונית, אפשר להגיד. שמיים היו בה, ושמש עליזה, ושדות שסוסי פרא נמצאים בהם בעיצומה של ריצה וקפיצה אלימה, עולצת, חיה.
      היה מפסיק לפעמים את עבודתו ובוהה בה, מנסה להתממש בתוכה בכל כוחו. היה עוזב ברצון את הכל, ומתחיל הכל מחדש שם ליד הסוסים הפראיים. אפילו לא היה מנסה לרכוב עליהם, רק להסתכל בהם רצה. ואולי, אם יש מקום נחמד לישון בהמשך מעבר לשדות המשתרעים עד לאופק, יכול היה ללכת לשם, לגור שם מול הנוף המופלא, לעבוד בחווה, לחזור כל ערב לחדרו השכור במלון הדרכים ולישון כמו תינוק.
      אבל היום, יום יפה מדי של יוני, לא עניינה אותו התמונה. הוא המשיך לבהות כרגיל, אבל מחשבותיו נסבו כולן סביב אותה פיסת זהב שמצא.
      היה בה משהו דומה לתמונה. אשלייה אירונית בתוך כל האפרוריות שמילאה את ימיו, והסיוטים שהשחירו את לילותיו.
      אי אפשר היה להתממש בתוך התמונה, כמו שאי אפשר היה לפיסת הזהב להתממש בתוך עולמו הוא.
      ומי ירצה? שאל את עצמו. מי ירצה בכלל להתממש בעולמי, כמו שאני רוצה להתממש בתוך עולם אחר?
      לא יכול להיות גרוע מעולמי.
      אבל המחשבה לא עזבה אותו. אותה פיסת זהב אולי רצתה לבוא אליו, ונכשלה.
      אולי מיקום מקביל.
      בלילה היה לו סיוט חדש ואיום.
      הוא היה ליד קיר דק, כמו נייר, מאחורי הקיר – אור, וקולות חרישיים מתלחשים שם. ידע שהם מדברים עליו.
      ניסה להצמיד את אוזנו לקיר הנייר ונכווה וצעק מכאב.
      הוא התעורר, אור מוזר מילא את החדר. על הכרית שלו הייתה מונחת גבישת הזהב, קיימת, יפה, ולוהטת. הוא ניסה לגעת בה וצרח שוב. כל כך חמה היא הייתה. אי אפשר היה לגעת בה. שוב.
      הוא התיישב, מתוסכל. קודם במים התמסמסה בין ידיו ועכשיו כשהיא כאן, שוב אינו יכול להחזיק בה, כי היא חמה כל כך, שהכאב גדול מנשוא.
      מה יש לאנשים מלגעת בחפצים נוצצים? תמיד רוצים לגעת, לגעת. לראות לא מספיק. יהלום, מושך לגעת בו פנינה, אי אפשר שלא, כל אבן חן, כל מתכת יקרה, ואפילו הפשוטות, אבנים, צדפים, ברזל, אנחנו שולחים יד ונוגעים. כתינוקות.
      שלושה ימים שכבה הגבישה על מיטתו והוא הלך לעבודה וחזר, חשב עליה ובהה וחזר וניסה וצווח. החום לא ירד. גם לא במעלה.
      יום אחד אסף גבישי קרח רבים. ושם את הזהב בתוכם. הזהב הועם, רעד, בהק והכחיל – וכבה! מבוהל, מיהר להניח את הגבישה על הכרית, והכרית, רטובה מהקרח שנמס החזירה מעט מהחום של קודם לחומר המוזר. תוך מספר שניות חזר הלהט לגבישה, והיא המשיכה לבעור באור אכזרי, מאיים, אבל היה רגע, לפני כן, בו נגע באור והאור נשאר חי בידו, ליטף את ידו, מאולף.
      הוא חייך לעצמו וחייך שוב. נרגש. נרדם בלי פחד וישן כמעט ללא סיוטים.
      למחרת, בעבודה, מצא עצמו שוב בוהה בתמונה, אחרי ימים רבים שלא העיף בה מבט.
      היא השתנתה. כמובן. חשוכה הייתה. כאילו ירד הערב שם. הסוסים רעדו. השדות נראו מאיימים ואפלים בהעדר אור שמש…ואז רק הבין מה חסר.
      השמש, השמש נעלמה מן התמונה.
      בימים הבאים היה מתחלחל למראה התמונה הקרה העצובה, ממראה הסוסים הרזים המפוחדים שגיששו אחרי פיסות עשב בשפתיים דקות וחוורות.
      אחרי שבוע חזר לביתו עם ערב, ופנה ישר לעבר המיטה. גבישת הזהב נרעדה כשקרב אליה ונשפה באיום, אבל הוא ידע מה לעשות כדי שלא תוכל להתנגד. בשקית מלאה קרח נשא אותה אל המשרד הנעול.
      בדרך טיפטף הקרח הנמס על מושב המכונית, ולשונות להט זועמות הבליחו מהגבישה שלו.
      בידיו נשא אותה, והיא מתחממת והולכת ומכאיבה יותר ויותר, לתוך המשרד שבבניין האפור.
      לא היה צורך להדליק את האור. הגבישה הפיצה אור חזק דיו, והאירה את המקלדת המאובקת, את המסך הצבוע באפור העכור של מחשב כבוי, את הכיסא המסתובב החורק שלו, ואת השולחן הצר והישן, שעמד מכוון אל התמונה להקל על הצפיה בתמונה.
      הוא אזר את שארית כוח הסבל שלו והרים את ידו האוחזת בגבישה לכיוון התמונה. במקום בו עמדה פעם השמש היה כתם שחור, שתאם בדיוק את צורת הגבישה שלו. הוא הצמיד אותה, מתנגדת ונאבקת, כווה אותו ומכאיבה לו כמו חתול שמקרבים אל האמבט, אך הוא לא שעה למרד. הצמיד אותה למקומה ולא עזב עד שריח בשר חרוך התפשט בכל המשרד.
      הוא איבד את הכרתו.

      בחדר שלי במלון יש תמונה, של איש חיוור יושב במשרד אפל ומקליד. לפעמים אני מסתכל בה, לפעמים במין געגועים מוזרים לרגע, אבל לרוב, אני מעדיף להסתכל החוצה, אל האופק הירוק, אל הסוסים הפראיים המשחקים כל היום באלימות ועליצות שכזאת. מי יכול לרצות להיכנס לעולם כזה, מה יש לחפש שם בכלל?
      לפעמים, בחלומות שלי, מישהי עונה לי. חיפשתי אותך הלא….והינה אתה כאן, איתי…
      וכאב מוזר מתפשט באצבעותי, אבל בבוקר אני אף פעם לא זוכר את פניה.

    • #182410 הגב
      שי 1
      משתתף

      קודם כל, הזוי וסוריאליסטי כמו שאני אוהב. הפסקה האחרונה עושה את כל ההבדל וגרמה לי לאהוב את כל הסיפור פי עשרת מונים. הרעיון גאוני.

      אבל לפעמים, הכתיבה קצת פחות זורמת, לפעמים, לא מבינים מה הגיבור רוצה. במיוחד ההתחלה, שקצת צולעת. עד שהקטע שהוא מרים את הגביש והוא נהייה אפור, משובח.

      הסיוט שבלילה קצת מאוד לא ברור. לא ברור איך הוא מתקשר לסיפור. אני הייתי מוריד.
      חוצמזה, למרות הסיום הנפלא, אני חושש שלא הבנתי את הרעיון הכללי, כלומר, מה הגביש מנסה לומר ואיך הוא הגיע. אולי אקרא את הסיפור שוב, ואולי תסבירי לי את.

      שוב, משובח.

    • #182411 הגב
      ???
      משתתף

      כתוב בצורה מעולה וסוחפת אולם נדמה כאילו ישנם כמה חורים בסיפור שמקריאה ראשונה קשה לי להבין. אולי לא הייתי מרוכז אבל לא נראה לי שבאמת הבנתי את המסר שהתכוונת להעביר.
      חוץ מזה כמו שאמרתי הכתיבה מראה על מאגר עשיר במילים ושימוש נכון בהן.
      אולי אחרי שאקרא שוב אצליח להבין יותר.

    • #182412 הגב
      נעם
      משתתף

      ועדיין לא הבנתי מה מציק לי. רק בפעם השלישית הבנתי, זה קצר מידי! עוד! את מתחילה כ"כ הרבה דברים יפים והם מסתיימים מהר מידי!

      חוץ מזה, לא ברור לי מי מספר את הפסקה הראשונה (ומאיזו נק' זמן בסיפור). וקצת הפריע לי שבפסקה השניה את אומרת לנו ששלומי הוא הגיבור וגם המספר – אבל זה די זניח.

    • #182413 הגב
      shif29
      משתתף

      הרבה תודה על הפירגון, זה קודם כל.
      בעניין עצותיכם והערותיכם
      1. הסיוט: כן, גם אני חשבתי על זה, אבל, אני צריכה אירוע שיביא את הזהב למיטה שלו – עוד לא מצאתי, אז זה סימון בינתיים (נקודה לא פתורה)
      2. בעניין ה"מסר" וכאלה, ומי שלא לגמרי עד הסוף הבין –
      וולקאם טו דה קלאב. גם אני לא מבינה לגמרי. בסיפור נרמז שגבישת הזהב היא השמש מהתמונה, שניסתה להתממש בעולמו של המספר, כפי שהוא רצה להתממש בעולמה. כשהחזיר אותה למקום, נשאב לתוך העולם שרצה.
      נכון שכשמסבירים זה מאבד מהקסם?
      אולי פשוט זה רומן בין שני עולמות, לא יודעת…
      3. בעניין ההפרדה בין הדמויות: קיומם של שני עולמות שמבוטאים ע"י תמונת האחד בשני ולהיפך, חייבו פיצול של הדמות הראשית לשניים.
      ו4. – אני בהחלט אנסה לכתוב סיפור יותר ארוך. ממש ממש ארוך, ארוך כאורך הגלות, ארוך אפילו יותר מהתגובה הזאת ארוך כמו – הקיצר, נעשה ניסיון.
      והמממממון תודה!

מציג 4 תגובות משורשרות
מענה ל־גבישת הזהב

You can use BBCodes to format your content.
Your account can't use Advanced BBCodes, they will be stripped before saving.

פרטים: