בלי פאניקה

מציג 13 תגובות משורשרות
  • מאת
    תגובות
    • #162473 הגב
      ???
      משתתף

      הסיפור נכתב עבור פרוייקט "בלי פאניקה" באורט

      *בלי פאניקה*

      ^שעת דמדומים. אני הולך לבדי ברחוב צר. צעדים נשמעים מאחורי. אני מתחיל לסובב את ראשי כשיד תופסת אותי מאחור ומונעת ממני לזוז או לצעוק. אני מתפתל, אך הידיים שאוחזות בי חזקות ממני. עוד אנשים מצטרפים וגוררים אותי יחד לחצר סמוכה. הם צועקים עלי. הם קוראים לי 'מזדיין' ומקללים אותי. הם צוחקים. שניים מהם ניגשים אלי וקורעים מעלי את הבגדים בסכין. דף מזרזף בזרם דק בצדי גופי. אחד מהם מוריד את המכנסיים…
      לא, זה לא הולך.^

      היתה לי משימה – את זה אני יודע. אני לא זוכר מה היא היתה.
      אני לא זוכר הרבה דברים. הקולות ממלאים את החללים העצומים שבמוחי. אני משוטט לי ביניהם ומחפש תשובות. מנסה להשלים אותם. מנסה לשבור את המחסומים.
      אחד הדברים האחרונים שאני זוכר בבירור הוא את בית הקפה. גבר מקריח, לא מבוגר במיוחד, מתיישב למולי. הוא אומר "רוני, אני צריך ממך טובה". כשאני מנסה להיזכר בהמשך, הקולות מופיעים ומבליעים את דבריו. אני יודע שהוא הטיל עלי שליחות. אני יודע שהיא נכשלה. יש לי צלקת ניתוח ליד העין שמוכיחה את זה. היא לא היתה שם קודם.
      יש עוד דברים שאני זוכר. אני יודע שעבדתי בזמנו במכון למחקרים אסטרטגיים. נהגתי לראיין אנשי צבא ונציגים של זרועות ממשל אחרות לצורך מחקרי המכון. עזבתי את המכון אחרי שנתיים, אבל אני לא זוכר למה. עיקר המחקרים שלי עסקו בשב"כ ובשיטות חקירה שלו, הגימלים והשינים והאלפים ושאר השמות שאסור לגלות הכירו אותי היטב וידעו שאפשר לסמוך עלי. הייתי אחד מהחברה, מהקליקה הפנימית. בתמורה למידע שמסרו לי, יעצתי להם בכמה פרויקטים סודיים, תוך הסתמכות על הרקע האקדמי שלי. אני זוכר את העבודה איתם היטב, זוכר היטב את הפרויקטים שלהם, את כולם פרט לאחד. אני זוכר שאת האחד הזה ניהל מי שמכונה תמיד יוד בהודעות הרשמיות; יורם ברנע – גבר בן שלושים וקצת, ניצני קרחת מעטרים את מרכז ראשו. כשאני חושב על זה עכשיו, נראה לי שהוא האיש מבית הקפה. אני נזכר פתאום גם באישה שישבה שם לידו – ניצה דובדבני, ראש מחלקת מחקר.

      ^ננסה שוב
      הבוקר יעלה בעוד כמה דקות. האפוד עלי. התדריך שקיבלנו ברור – עם הזריחה עלינו להסתער על הבניין ולחלץ משם את בני הערובה. אני מתוח, אבל מכיר בחשיבות המשימה. הפקודה מגיעה ואנחנו זוחלים אל הבניין. יוני בועט בדלת ואנחנו רצים במלוא המהירות לקומה השניה. קול נשמע לפתע מאחורי ואני מסתובב לעברו. זה מחבל. אני מרים את האם 16 וסוחט את ההדק. יש לי מעצור. אני ממהר לשחרר את הכדור הסורר, אבל אני לא מספיק זריז. הוא מרים אקדח ולוחץ על ההדק.
      לא. לא פתרתי דבר.^

      המוח האנושי עניין אותי מאז שאני זוכר את עצמי. כילד, חלמתי למצוא דרך לשלוט על המחשבות של אנשים. לא פעם ולא פעמיים ניסיתי לשכנע את אמי בטלפתיה לשים את אבן הדומינו שתגרום לי לנצח, או פעלתי להחדיר מחשבות לשוער שיקפוץ לצד הלא נכון כשמישהו מהקבוצה שלי בועט לעברו פנדל. התוצאה העיקרית של כל אותם ניסיונות היתה שלל מבטים בוהים ומאומצים ששיסיתי באנשים אחרים כשלא שמו לב. עדיין הם עשו בדיוק מה שהתחשק להם.
      כשהתבגרתי, השאיפות שלי התעדנו, אך אותה שאיפה כמוסה הוסיפה להדריך אותי כשבחרתי ללמוד פסיכולוגיה. מיותר להוסיף שהעניין הפך אצלי בשלב זה לאינטלקטואלי יותר. רציתי להבין איך אנשים חושבים, איך הם משתכנעים. רציתי לדעת איך אפשר לגרום לאנשים לעשות מה שלא רצו לעשות במקור. רציתי להבין את כוחו של המוח. את גבולותיו. את סטיותיו. ההמשך לתואר שני בקרימינולוגיה היה עבורי טבעי ביותר.
      בשנות לימודי באוניברסיטה נעור בי החזון. רציתי לגלות את האזורים במוח שבהם מאוחסן הזיכרון וללמוד איך לחסום בהם חלקים ולנתק אדם מחלק מזיכרונותיו. יכולתם של אנשים להדחיק זיכרונות שכנעה אותי שהדבר אפשרי לכאורה, אך לא ידעתי כיצד. חלמתי ליצור מכשיר שניתן יהיה להשתיל במוח האדם וליצור באמצעותו הדחקות מלאכותיות. לגרום באמצעותו לאנשים לאבד את היכולת לחשוב על דברים מסוימים. 'אם ניתן יהיה לקחת פושעים מועדים', חשבתי, 'ולגרום להם לאבד את הרגליהם ואת זיכרון פשעיהם, ניתן יהיה להחזיר אותם למוטב ולהפוך אותם לאזרחים מועילים'. זה לפחות היה החלום, בפועל לא עשיתי דבר פרט לדיבורים עליו.

      ^עוד נסיון?
      אני ילד קטן. אני מסתובב בבית ומחפש את אמא שלי. אני עובר מחדר לחדר ורואה שכולם ריקים. פרט לחדר שלי, הבית התרוקן לחלוטין מכל הרהיטים ואין בו איש זולתי. החרדה זוחלת בגרוני וגורמת לי לרוץ ולקרוא בקול לאמא. רגלי נתקלות במשהו ואני נופל. זה טייפ גדול ובו קלטת. אני משמיע אותו ושומע את אמא אומרת לי שהייתי ילד רע והיא ואבא עזבו אותי לתמיד. היא צוחקת.
      לא.^

      ברור לי שחשדתי שמשהו עומד לקרות. אלמלא כן לא הייתי משאיר לעצמי סימנים שיובילו אותי אל התיקייה הצהובה. מהמסמכים בה אני יכול לנסות למלא כמה מהחורים, אבל אני לא יכול לחשוב על זה לאורך זמן. הקולות רודפים אותי.
      נראה שסיפרתי למישהו במחלקת המחקר על הרעיון שלי. האם זה היה יורם? בהחלט ייתכן. אני לא יודע. המסמכים מדברים על פרויקט "הפֶרד", שם שבא כנראה מהלצה אווילית של מישהו מהמעורבים. מספרים שם על גילוי של נתיבים עצביים בין ההיפוקמפוס לאזורים ספציפיים בקורטקס הפרונטאלי ועל נקודות שניתנות לחסימה סביב אותם אזורים. מדובר שם על שיטות לאיבחון זיכרונות ועל חסמים סינפטיים אני לא מבין את כל המונחים, אבל הרעיון הכללי ברור לי, וכך גם העדויות על הצלחת הפרויקט. פתק בכתב ידי שואל "מה הם רוצים לעשות בזה?"
      הכל מבולבל. המסמכים מלמדים שהחסימה הסינפטית מחקה את המנגנון הפסיכולוגי של ההדחקה. הכנסת אלקטרודה למקומות הנכונים מפעילה מנגנון משוב שגורם לחרדה ומביא את המוח לעקוף את הזיכרונות שגורמים לו לתחושה לא נעימה. ניסיון לחדור לאותם זיכרונות גורם לתחושה לא נעימה שתחריף כל עוד הניסיון נמשך. עשרות זיכרונות מופעלים באופן מלאכותי וגורמים לקקופוניה של זיכרונות ושל קולות שמציפים את מוחו של הפציינט ומביאים אותו לכדי חרדה קיצונית. אין לו ברירה אלא לחדול.
      תקוותי היחידה היא להפוך את התהליך ולשרוף את הפרד שבמוחי. אני מאמין שפאניקה אמיתית, אובדן מוחלט של השליטה שלי בעצמי, תהרוס את המכשיר ותשחרר אותי מעריצותו. תחזיר אותי לעצמי. ואני מנסה. אני באמת מנסה.

      ^אני חולה. הכאבים מציפים את גופי. אני שוכב לי במיטת בית-חולים לא נוחה ולא מסוגל לזוז. מוחי פועל, אך איש אינו מתייחס. אני שומע את הרופאים מדברים על כך שאוכל לחיות עוד שנים רבות.
      לא. לא כך.
      אני הולך עירום בשדה תעופה. אנשים מסתכלים עלי וצוחקים.
      לא פועל.
      אני מתקלח. מישהו מסיט את וילון המקלחת ומרים לעברי סכין.
      לא.
      נמשיך מחר.^

    • #179803 הגב
      NY
      משתתף

      למרות היות המוזרות תנאי הכרחי לסיפור מסוג זה, עדיין הייתי שמח להבהרה קלה של המאורעות. נכון – אפשר להבין אותו גם כך, אך נראה לי כי הוא היה יכול להיות מעט יותר קומוניקטיבי ולא להפסיד מאומה מכך.
      על כל פנים – ברוך הבא לפורומנו!

    • #179805 הגב
      גרומיט
      משתתף

      אוסף ראשון של הסיפורים יפורסם בשבוע הרקוב. אתם מוזמנים להוסיף לשלוח סיפורים לפרוייקט. להזכירכם, מדובר בסיפורים שכותרתם "בלי פאניקה".

    • #179809 הגב
      Boojie
      משתתף
    • #179811 הגב
      ???
      משתתף
    • #179834 הגב
      ???
      משתתף

      חברי הטוב אמר "חביב", כיוון שהוא מאמין לפעמים ששפה יפה טובה מתוכן… לדעתי זה קצת קשה לקדוח חור במרכז המוח ולהשאר עם נעימה של זמזום בסופו… מה אתה אומר?

      כמות הפרטים שהעלת, הכיוונים שבהם ניסית לתקוף את העלילה, הם כה עמוסים ומרוכזים עד שהאמנתי שאני שותה אלכוהול.

      הפיסקה המעניינת ביותר, אך בסופו של דבר הדלה ביותר היא הפיסקה האחרונה, שמתארת את מצבו הנוכחי. שאר הפיסקאות סתומות כיוון שהן מדברות על רצונות והרבה אני… אני אני וכלום שיוצא מזה- וזה מתסכל.

      הכתיבה קולחת, שוטפת, אינני מכיר את המושגים, אבל אין ספק שבמידת מה שכנעת אותי. למרות שאני מאמין שהדחקה אינה קשורה לזכרון. היא קשורה לרצון ולהטמעת טכניקות.

      אחד הדברים המטרידים אותי למשל, הוא, עד כמה באמת אנשים מסוגלים לתפוס מה אני מנסה למכור להם, ברוב המקרים גיליתי שככל שאני מנסה להתחכם, אני נשאר עם מבטים תמוהים שהופכים לכועסים ובעיקר שותקים. ככל שהלכתי על דברים פשוטים יותר, קיבלתי התייחסויות ממוקדות יותר. האם זה שינה את דעתי בהקשר של לראות מתי *כן* אנשים יבינו אותי, בהחלט לא. אני עדיין מקווה שיום אחד יבינו אותי.. ועד אז בלי פאניקה.

    • #179835 הגב
      ???
      משתתף
    • #179838 הגב
      ???
      משתתף

      לגבי מה שכן הבנתי – הדחקה היא בהחלט עניין של זכרון – מדובר במנגנון משוער שבו המוח מונע מעצמו גישה לחלק מזכרונותיו (בעיקר אלה הטעונים מאוד מבחינה רגשית), ומעביר אותם (לפי פרויד, לפחות) לתת-מודע. השתמשתי בזה כז'רגון פסאודו מדעי שיניע את העלילה – לא יותר מכך.

      אם הסיפור תסכל אותך, הרי שהוא פועל כפי שרציתי. הגיבור אבוד ומחפש משמעויות, ואין סיבה שהקורא לא ישתתף (במידה סבירה) במצוקה שלו. בסופו של דבר יש לו בעיקר שאלות ורצונות. את התשובות אני משאיר לקוראים.
      אם יש להם בכלל.

      את הפיסקה הראשונה והאחרונה שלך לא הבנתי. מצטער :-

    • #179841 הגב
      ???
      משתתף

      אמנם זקוק לכמה שיפורים, אבל איזה סיפור לא?

      שורה תחתונה: טוב, עם פוטנציאל לסיפורים מצוינים בעתיד. בהצלחה!

    • #179843 הגב
      ???
      משתתף
    • #179846 הגב
      ???
      משתתף

      החלק השני של הפיסקה הראשןנה בסה"כ מתאר מצב בו אתה קדחת (כלומר הסיפור שלך) חור למרכז מוחי ושבסיומו נשארתי עם צלצולים… אם הפיסקה הזו עדיין לא ברורה, חשוב על הסיפור שלך בכלולותו, שהוא , איך נאמר, מלא מקדחים.. (כלומר תהיות ושאלות, מאווים רצונות ועובדות הסיפור) והקורא… (המקום האידאלי לקדיחה)

      אם אתה חושב שתפקיד הקורא להתייסר, אז נניח, אבל למה שימשיך להתייסר בסופו, כאילו ההתייסרות היא טבעית, לכן סוף פתוח אולי אמור להשאיר אותנו חושבים, אבל סוף פתוח טוב, יתן כמה רמזים חזקים שיצליחו לטשטש טענה אחת על חשבון השניה וההיפך ולפחות לבחור פתרון שנוח לנו. כאן זה לא המצב (הזמזום שלאחר מכן.) כי יש יותר מדי פרטים שיש לקחת בחשבון.

    • #179847 הגב
      ???
      משתתף

      ואני כמובן מודה לך על דעתך הטובה. (-:

      אבל ממתי סוף פתוח צריך לתת רמזים ברורים לעתיד לבוא? הגיבור עשוי להצליח להיחלץ מכבלי המחשבה שלו ולהגיע לפאניקה אמיתית ומשחררת; הוא עשוי גם להיכשל. זה באמת משנה אם הוא יצליח או לא? הרי כולנו תלויים במידה זו או אחרת באותה אי ודאות – גם מחוץ לסיפור. לאף אחד אין באמת תשובות. מה שאתה מכנה "הזמזום שלאחר מכן" הוא הסיבה לקיומו של כל סיפור טוב. למה לשלול אותו מהקוראים ולתת להם במקום זה סוף לעוס ובנלי?

    • #179848 הגב
      ???
      משתתף

      האם אתה *באמת* חושב שאנחנו חיים באי ודאות?

      והנה באה התשובה… אולי במאקרו אבל במיקרו לא!

      כי אחרת היינו משוגעים כבר ממזמן, אלא אם כן עוד לא איבחנו אותנו ככאלה.

    • #179852 הגב
      ???
      משתתף
מציג 13 תגובות משורשרות
מענה ל־בלי פאניקה

You can use BBCodes to format your content.
Your account can't use Advanced BBCodes, they will be stripped before saving.

פרטים: