ללא כותרת › ללא כותרת › פורום הסיפורים › "המוסר החדש"
- This topic has 8 תגובות, 3 משתתפים, and was last updated לפני 22 שנים, 9 חודשים by ???.
-
מאתתגובות
-
-
???משתתף
שלום לכולם, סיפור זה פורסם בתחרות הקצרצרים, ואשמח מאוד לקבל תגובות עליו:
המסר של אנשי המוסר החדש היה קצר ותמציתי; לא שהיתה להם ברירה – האנרגיה לשליחה של גרם אחד לעבר היתה עצומה! על אחת כמה וכמה שליחתם של 600 הגרמים.
רוב חברי המיסדר היו האליטה האינטלקטואלית של העולם; גם כן עולם – רוב הסיכויים שלא ישאר ממנו זכר לאחר שהאנושות תסיים להשמיד את עצמה.ההשראה עלתה במוחו של איציק, לאחר שקרא שניים מספריו של אחד – י. אסימוב.
משה לעומתו חשב שיש לעדכן קצת את המסר; וזאת, למעשה, היתה בסיבה למענה עלה על הר והוסיף הקדמה קטנה של חמישה חוקים נוספים.אני עדיין לא בטוח אם היה איש חזון, או סתם שרלטן.
-
???משתתף
במיוחד בקריאה הראשונה מאוד אהבתי את הסיפור.
מועבר בתמציתיות הדרושה לתחרות, ויחד עם זאת מספיק ברור.אני משערת שהרעיון של שימוש במכונת זמן מהעתיד כהסבר למאורע התנ"כי לא מאוד מקורי,
אך אהבתי את הרמזים בפיסקה הראשונה למאורעות שקורים בעתיד ומביאים לזה.
השארת מקום מסויים לדימיון של הקורא להשלים את מה שבדיוק קרה שם, ויחד עם זאת כל מה שצריך בשביל להבין – כתבת.אני מציינת את זה במיוחד, כי מקריאה של הרבה סיפורי חובבים אחרים (בפורום הזה ובתחרות, ואולי גם אצלי) אחת הבעיות הבולטות היא שמנסים לכתוב דברים באופן מרומז וקצר, והתוצאה היא שהקורא פשוט לא מבין.
זה לא פשוט למצוא את האיזון הנכון בין מה שצריך לכתוב במפורש, ומה שאפשר להשאיר לקורא לנחש לבד. -
ג'יי האמיתיתמשתתף
כי לא קראתי שום אסימוב, ולכן לא הבנתי את הסיפור..? ואולי אני פשוט קצת קשת תפיסה. בכל מקרה, דווקא היתה לי הרגשה שזה סיפור נחמד באמת.
(אבל אשמח להסבר) -
???משתתף
1) אחד האלמנטים המקושרים ביותר לאסימוב (אם לא סימן הזיהוי שלו) הוא "שלושת חוקי הרובוטיקה" – שלושה חוקי על – שאני נסיתי להדגיש בסיפור את האנלוגיה שלהם ל"מירשם למוסר".
2) חמשת החוקים הראשונים על לוחות הברית ידועות כ"בין אדם לאלוהיו", ואילו חמשת החוקים האחרונים הן "בין אדם לחברו".בסיפור אמורים להבין שחמשת החוקים ש"בין אדם לחברו" הם על עיקרון שלושת חוקי הרובוטיקה – כלומר, מירשם למוסר בחברה – כמו שיש לרובוטים לפי אסימוב.
גימיק קטן הוא השם "המוסר החדש" – שבא במרכאות כפולות – כביכול לציון שם המיסדר העתידני, אך בסוף אמורים להבין שהוא מבטא ציניות – איזה חדש, איזה בטיח… מובן גם שהניסיון לשינוי המצב ע"י פעולות בעבר לא מצליח, וגורל העולם לא משתנה (מגע של דיסטופיה שתמיד קיים בסיפוריי).
קיוויתי להעביר תחושה מסויימת שלי לגבי תפקיד הדת בחברה עם המישפט האחרון, אבל אני לא רוצה להיתפלצן כאן יותר מדי…
לאחר שפירשנתי את הסיפור, האם יש תגובות לשאלה – כמה ממה שרציתי שיובן אכן הובן?
-
שלמקומשתתף
את הרעיון שמדובר בעשרת הדברות כבר הבנתי מההתחלה. אבל יש בסיפור בעייה אחת מאד רצינית, בלתי ניתנת לסיספונד, שלפחות בשבילי דופקת את הסיפור כל כך טוב שהוא אחד מהסיפורים הלא טובים לדעתי מהתחרות.
שלושה חוקי רובוטיקה (או אפילו ארבעה) *+* חמישה חוקים חדשים *לא שווה* עשר דיברות.
-
???משתתף
החוק השני בחמשת החוקים האחרונים הוא לא תגנוב. שהוא כמובן לא זהה לאף אחד מחוקי הרובוטיקה של אסימוב.
כתבתי בסיפור שהרעיון עלה בעקבות חוקי הרובוטיקה של אסימוב, כלומר, הרעיון שהיה לאיציק הוא ליצור מירשם למוסר על עיקרון חוקי הרובוטיקה של אסימוב.אולי למישהו יש רעיון כיצד אוכל להבהיר שהרעיון הכללי של חוקי הרובוטיקה, הוא שגרם לחמשת החוקים האחרונים, ושלא היה "תרגום" ישיר של חוקי הרובוטיקה?
-
???משתתף
איך לכל הרוחות מסתדרים כאן המספרים???
-
???משתתף
הוא בסה"כ מתכוון שמאסימוב ההוא שאב את *הרעיון לנסח חוקי מוסר* . לא להעתיק את חוקי הרובוטיקה עצמם, וגם לא לנסח אותם מחדש…
אז לאסימוב יצאו שלושה-ארבעה (כמה?) ולאלה מהעתיד יצאו דווקא חמישה. מה זה משנה?
צא מזה(ובסיפור אפילו נאמר שהם היו מוגבלים בכמות שיכלו לשלוח לעבר, אז ייתכן שהם אפילו ניסחו יותר, אבל רק לזה היה מקום…)
-
???משתתף
בקריאה נוספת, הנה מה שהבנתי: אנשי המוסר החדש שולחים *משהו* לעבר. מכך שה*משהו* הזה מבוסס על חוקי הרובוטיקה, אני מניח שיש בו שלושה חוקים. משה, בעבר, מוסיף עוד חמישה. כלומר, בסך הכל *אין* עשר דברות. *אין*. עכשיו, אם אתה רוצה להוסיף פיסת מידע, ולהגיד שהם שלחו חמישה חוקים (וריאציה על השלושה)- בבקשה. אתה יכול להוריד במקום זה את הקטע של 600 הגרם- תסלח לי, אבל לוח אבן ישקול קצת יותר. זה אפילו יגרום לביטוי "חמישה חוקים *נוספים*" להראות הגיוני- חמישה חוקים מקוריים, וחמישה נוספים. אבל עם המידע שאין בסיפור הזה, הוא סתם טפשי.
-
-
מאתתגובות