ללא כותרת › ללא כותרת › פורום האגודה › פרטים נוספים על פנטזיה אורבנית
- This topic has 26 תגובות, 8 משתתפים, and was last updated לפני 20 שנים, 9 חודשים by ???.
-
מאתתגובות
-
-
לודביגמשתתף
שלום רב,
רציתי לבקש בהקשר של תחרות "אורבניקה" המתפרסמת כאן תיחום מפורט יותר של מה כלול ומה לא בגבולותיה של "פנטזיה אורבנית" על-מנת לוודא אם סיפורון מסויים שלי מתאים לתחרות.
מודה מראש,
לודביג -
Boojieמשתתף
"פנטסיה אורבנית בת ימינו: ספרות המביאה את הפנטסיה לעולמנו המודרני. קשורה לעיתים קרובות לפנטסיה אפלה, ושואבת לעיתים ממקורות דומים. במידה רבה, הז'אנר התוסס והפעיל ביותר בפנטסיה כיום, מכיוון שסופרים מוכשרים רבים נמנעים במכוון מצילו של טולקין, והפנטסיה האורבנית מציעה להם חלופה. אין תבנית אחת לפנטסיה האורבנית, זהו ז'אנר בהתהוות. מקים המתים של שון סטיוארט ולעולם-לא-עולם של ניל גיימן הם דוגמאות לפנטסיה אורבנית. צ'ארלס דה לינט הקנדי נחשב לאב המודרני של הז'אנר."
-
לודביגמשתתף
תודה על המידע.
קראתי את כולו, כולל הקישורים, ועדיין אני לא בטוח אם סיפורי מתאים או לא.
אני משוכנע שהוא "פנטזיה", אך אין לי מושג לאלה מתת התחומים המתוארים בכתבה הוא שייך אם בכלל. איזשהן הצעות? -
???משתתף
האם לסיפור אלמנטים פנטסטים מובהקים (קסם בלתי מוסבר מדעית,מיתוסים ואגדות,אנשי זאב וערפדים,פיות,דרקונים,עצמים בעלי כוחות השפעה על טבעיים,יכולות ניבוי או שליטה במציאות)?
האם הסיפור מתרחש בסביבה עירונית?
אם התשובה היא כן על שתי השאלות,סביר שהסיפור יתאים.
לרשימה שכבר ננקבה פה הייתי מצרף גם את טים פאוורס ואת סטיבן קינג.קרא את ספריו של פאוורס.ההנאה מובטחת והרווח נקי. -
לודביגמשתתף
אני אנסה לחדד את הבעיה שלי מעט יותר:
פנטסיה – אילו אלמנטים צריך שיהיה בסיפור על-מנת שזה ייחשב פנטסיה?
1. יצורים לא-אנושיים.
2. כוחות על-טבעיים.
3. טכנולוגיה עתידית (אפילו נניח דבר פשוט כמו תרופה כלשהי).אורבנית – אילו אלמנטים מספיקים כדי לענות על הגדרת האורבניות?
1. זה מתרחש בעיר.
2. זה מודרני במהותו (באיזה אופן).האם למשל מטרופוליס הוא דוגמה מייצגת לכך? האם 1984? אני באמת מעוניין בחידוד הנושא *מטעמים פראקטיים* ולא כדי להציק.
הצעה – אולי אפשר לתת דוגמאות שמוכרות לכולם למען חידוד כזה. לדוגמא, להסביר למה נניח "1984" או "ברזיל" עונים להגדרה בעוד "חוות החיות", "הנסיך הקטן" ו-"התפסן בשדה השיפון" אינם עונים לה, ומה חסר בהם כדי שכן יוכלו להיכלל שם. -
???משתתף
לגבי הדוגמאות שהצבת:
1+2- כן
3- נוטה לכיוון המד"ב יותר מאשר לכיוון הפנטסיה.
אלא אם כן מדובר בשיקוי על ביס מדעי היוצר מפלצת בעלת כוחות או יכולות על טבעיות.
סטיבנסון עשה זאת כבר בהצלחה מרובה אבל שווה לנסות.
לגבי הסביבה,פנטסיה אורבנית מתרחשת בדרך כלל בעיר אולם גם מקום שהוא מודרני ושהוא חלק מסביבתנו העכשווית יכול להיות תפאורה טובה.
אבל לפי הודעתך הראשונית הבנתי שיש כבר סיפורון ואתה רק מתלבט אם הוא מתאים.
אם תוכל להיות ספציפי בנוגע לאלמנטים המרכיבים אותו,יהיה קל יותר להיות פסקני. -
???משתתף
אתה מבלבל בין כל הז'אנרים בעולם, בערך. 1984 הוא מדע בדיוני, וגם מטרופוליס. כדאי שתעבור קודם על הגדרת "מדע בדיוני" מול הגדרת "פנטסיה", כי אם אתה רוצה לדעת מהי פנטסיה אורבנית, כדאי קודם שתהיה סגור על מהי פנטסיה.
אני מקווה שאתה יודע שהתפסן בשדה השיפון הוא לא פנטסיה ולא מדע בדיוני?
-
NYמשתתף
לודביג (וכל משתתף פוטנציאלי אחר בתחרות), בבקשה *אל* תפרסם כאן או בכל מקום ציבורי אחר פרטים שיאפשרו לצופה תמים לזהות את סיפורך, שכן אז יתקיים מצב בו תיפגם אלמוניות הסיפור ולא ניתן יהיה לשפוט אותו. אם אתה מעוניין לדון בפרטי הסיפור עם מי משוכני פורום זה, עשה זאת בבקשה בדוא"ל. תודה.
-
???משתתף
"לעולם לא עולם" של ניל גיימן, "קורליין" של ניל גיימן ויש עוד כמה שפרחו מזכרוני.
מדובר בסך הכל בסיפור פנטסיה (דהיינו, מערב אלמנטים על טבעיים) המתרחש בערך כאן ועכשיו. העולם העירוני המוכר לנו + אלמנטים על טבעיים.
סדרת הטלויזיה באפי יכולה להחשב כפנטסיה אורבנית.
-
???משתתף
האם הארי פוטר זו פנטסיה אורבנית?
-
Boojieמשתתף
אם הוגוורטס ממוקם באיזור כפרי?
-
???משתתף
Boojie, וכל היתר מעל, עזרתם לי, מבלי שאציג אפילו את שאלתי… תודה!
-
???משתתף
יש גם סצנות בעיר.
אז נגיד פנטסיה אורבנית לייט? -
Boojieמשתתף
-
Boojieמשתתף
-
???משתתף
הארי פוטר מדגים את אחת התופעות הבולטות של מה שמכונה העידן הבתר-תעשייתי. בעלי מקצועות חופשיים, שעובדתם אינה קשורה למיקום מרכזי אחד (למשל בית חרושת) מהגרים מהאזורים העירונים הצפופים לאזור הכפרי. התפתחות מערכת התחבורה (במקרה זה, מטטאים משופרים) ואמצעי תקשורת מודרניים מאפשרים להם להמשיך ולקיים את העסקים שלהם ללא הפרעה.
זה נעשה בעיקר כדי לעבור לאזור שבו איכות החיים גבוהה יותר, אם כי כאן אני מניח שזמינות חומרי גלם (עשבים למיניהם) יכולה למשוך את הארי לאזור הכפרי.מה, לא?
-
גרומיטמשתתף
-
לודביגמשתתף
קודם כל תודות לכל מי שענה לי או סתם התייחס לנושא.
עם זאת, אנא תנו ליבכם לכך שההגדרה של "הממסד האפל" על-פיה מדובר ב-
"…ספרות המביאה את הפנטסיה לעולמנו המודרני…" ובהמשך כי: "אין תבנית אחת לפנטסיה האורבנית, זהו ז'אנר בהתהוות"
מעלה את השאלה האם בכלל יש איזשהו צורך שתהיה עיר ממשית כרקע להתרחשויות. נראה לי שהמילה "אורבנית" מתפרשת על-פי ההגדרה הנ"ל באופן הרבה יותר חופשי, ואכן קשור במידה רבה ל"תעשייתיות", "מודרניות", "קצב החיים" ושאר מושגים ערטילאיים יותר או פחות שאינם מחייבים הימצאות אמיתית של עיר.
מן הסתם כל סיפור (או רובם) שהוא גם פנטסיה וגם מתרחש בעיר יתאים להגדרה של "פנטסיה אורבנית". אבל נראה לי שיש הרבה סיפורים אחרים שהם פנטסיה שעשויים להתאים לכך מבלי שמוטיב העיר הוא מפורש בהם – וכאן בעצם מצויה שאלתי, שכן בין אם אתעקש להגיש סיפור קיים או לכתוב אחד חדש, הכנסה בכוח של *עיר* לסיפור נראית לי מאוד מאולצת (בניגוד להכנסה של מוטיבים המייצגים חיים מודרניים – אבל זה דבר שהרבה יותר קשה להגדיר/לתחום); מצד שני אני לא מעוניין להגיש משהו שלא עומד בדרישות התחרות ושייראה כהתיימרות או התחכמות… -
אמברמשתתף
-
אמברמשתתף
אתר פנטסי.קון
-
אמברמשתתף
תשלח את הסיפור לתחרות. מקסימום, יחזירו לך את הסיפור ויגידו שהוא לא עונה על הדרישות.
-
לודביגמשתתף
כל שאלה שלי זה אוטומטית התחכמות?
גם ב – פנטסי.קון כתוב בין היתר בינות לדוגמאות יותר טיפוסיות: "כי אם מגלה שהאל-טבעי חודר לעולמנו שלנו, או אולי היה כאן תמיד" – וזה, שוב, יוצר עמימות רבה.
לגבי פרסום – NY הבהיר שהמפרסם צריך להיות אלמוני. מעבר לטעם הרע של לפרסם סיפור שכלל אינו מתאים, גם דרישת האלמוניות תיפגם אם הסיפור היחידי שלא מתאים יקושר אוטומטית אל שמי. לכן אני מעדיף קודם לברר ולא לפזר פירורי לחם מעופשים על פני אוקיאנוס הפנטסיה האורבנית. מה לעשות, אבל אני לא מאמין בשגר ושכח ובביצוע חצי עבודה. -
אמברמשתתף
ולא חייבים גבולות ברורים. ההסברים צריכים לתת לך מושג * כללי * למה לצפות. לא חייבים לנתח ולהתפלפל על כל פסיק כאילו זה דף גמרא.
-
לודביגמשתתף
אני אחכה לתחרות אחרת שבה יהיה לי יותר ברור למה מצפים ומה הכללים, או אחליט עפ"י סיפורים שאנשים אחרים יפרסמו. ואני חושש שאין לי מושג קלוש בגמרה – כנראה החמצתי את ייעודי בחיים
-
דותן דימטמשתתף
א – בדיון הזה על הגדרות, עדיף לתת דוגמאות מיצירות קיימות ולשאול האם הן מתאימות את ההגדרה, במקום לדבר על משהו שכביכול משתמעים ממנו פרטים על משהו שאתה הולך לכתוב.
לכן איזכור הארי פוטר ומטרופוליס עדיף על דיון בנקודות ספציפיות.
ב – כעת, נסיון ההגדרה שלי: ראשית, לא כדאי להיתפס יותר מדי למילים – להיצמד ל"אורבנית" זה כמו לשאול איך שר הטבעות יכול להיות פנטסיה גבוהה אם כל-כך הרבה מהדמויות בו נמוכות.
לדעתי מאפיין המפתח של הפנטסיה האורבנית הוא חדירת הפנטסטי למתחם "שלנו" – לעולם היומיומי, העירוני, המתועש (או הבתר-תעשייתי). זאת בניגוד ברור ליצירות שבהם הפנטסטי תחום באיזו Elfland רחוקה, בין אם המרחק הוא במרחב ובזמן (הארץ התיכונה) או בהוויה. האלמנטים הפנטסטים פועלים בתחום שאינו מנותק מהמציאות המוכרת לנו (ארץ פיות הרמטית), אלא נוגע בה ומתערב בה.
כך, לדוגמה, Perdido Street Station של צ'יינה מלוויל ו-The Iron Dragon's Daughter של מייקל סווניק הם פנטסיות אורבניות, אף שהם מתרחשים ברובם בעולמות פנטסטיים שאינם עולמנו שלנו – וזאת בגלל שהחוקים והתמות של העולם שלנו מעצבים אותם. לעומת זאת, ספר כמו God's Stalk של פ.ס. הודג'ל אינו כזה, וכך גם כל ספר פנטסיה גבוהה אחר שתבחר שמתרחש בסביבה עירונית, אך שנאמן רק למציאות פנטסטית ורחוקה.
– דותן -
מוטי-Sמשתתף
חבר, למה אתה חושב שהסיפור שלך יהיה היחיד שיסולק מהתחרות בגלל שאינו מתאים?
אתה מחמיא לעצמך
-
???משתתף
-
-
מאתתגובות