מד"ב בביצפר

מציג 32 תגובות משורשרות
  • מאת
    תגובות
    • #161137 הגב
      גל
      משתתף

      בזמנו דובר כאן בפורום על נסיון להחדיר מד"ב לתוכנית הלימודים, הן בספרות והן במדעים.
      אז סתם הצעה – לא מזמן נפתח פורום למורי מדע וטכנולוגיה באורט, שהנה ראיתי שמתחיל לתפוס תאוצה
      (יש שם כבר 4 פתילים). אולי זה מקום טוב לדון בנושא עם המורים, באופן לא פורמלי?

    • #167675 הגב
      ארז
      משתתף

      אולי. תנסה.
      לפי סיפורים ששמעתי מעימנואל לוטם על התנסויותיו בחוויות דומות, אני אישית קצת חושש מהתגובות.
      אבל, שווה לנסות. עדכננו נא.

    • #167683 הגב
      סידהרתא
      משתתף

      את הבגרות באנגלית אני הולך על ספרים כאשר אני בוחר על אילו ספרים אני אעשה את הבגרות.

      אבל זה מסלול מיוחד שלא כולם עושים אותו.

      1984 אמור להיות בתכנית הלימודים, הוא היה בשנה הקודמת, לא יודע על השנה הנוכחית.

    • #167684 הגב
      גל
      משתתף

      התכונתי שמישהו אחר יעשה את זה.
      לא מספיק שאני מציע הצעות, אתם רוצים שאני גם אפעל לפיהן?
      בשביל מה יש ועד, הא?
      :-p
      מכיוון שאני לא מעורה בנושא, אולי תוכל לשלוח לי קצת חומר לגבי מה נעשה עד כה ואילו הצעות הועלו עד כה.
      זה יעזור לי אם אני רוצה (לא אני לא!) לנסות זאת.

    • #167682 הגב
      ארז
      משתתף

      גל, קח בחשבון שאם אתה מציע הצעות, אתה עלול להיות ממונה על ביצוען.
      אם אתה באמת מתכוון, הרי עימנואל לוטם, שהוא אחראי על הנושא, יוכל לעדכן אותך.
      פנה אלי במייל לקבלת פרטים (רק אם אתה רוצה… או לא).

    • #167688 הגב
      odin
      משתתף

      גל, הנושא די מעניין אותי, אז אם אתה רוצה שלח לי אימייל ונוכל אולי לארגן משהו ביחד.

    • #167692 הגב
      גל מבולבל
      משתתף
    • #167694 הגב
      שמואל
      משתתף

      חבר'ה, תראו, מד"ב זה אמור להיות שני דברים: תחביב וכיף. שימו דגש על הכיף.
      תחשבו על הסיפורספר האחרון שלמדתם בבי"ס. מה אתם חושבים עליו? רוב האנשים שאני מכיר שונאים את רוב הסיפורים והספרים שהם למדו בבי"ס מהסיבות הפשוטות שזה חובה (ולא כולם אוהבים מד"ב אחרי הכל) ושלרוב מורים לסיפרות פשוט לוקחים את היצירה והורסים אותה עד לאות האחרונה (ואני לא מדבר על אותם מורים בחוזה אישי אלא על מורים נורמאלים, כאלה שלא שווים שקל:)).
      הכנסת מד"ב לתוכנית הלימודים תהפוך את הלימוד לכפיה וזה פשוט יכתים את הז'אנר וירחיק ממנו יותר אנשים מאשר יקרב.
      בטווח הארוך, עד כמה שיהיה כיף לכמה אנשים לילמוד מד"ב קשה או רך ולדון על זה בכיתה זה יגרום יותר נזק מאשר יועיל.
      תנו לזה להישאר תחביב ותרחיקו את זה ממערכת החינוך הממלכתית.

    • #167696 הגב
      גל
      משתתף

      למרות שאני חושב שזה גם יהיה טוב, אלא על מד"ב כעזר בלימודי מדע וטכנולוגיה

    • #167697 הגב
      cheshercat
      משתתף

      דוקא אותי הכריחו בחטיבה לקרוא את עולם חדש מופלא … ועוד באנגלית.
      אח"כ אפילו נבחנתי עליו בבגרות.
      ואני עד היום אוהבת את הספר.

      מי שלא אוהב לקרוא – זה יהיה עונש בשבילו. אבל מי שאוהב – קצת חשיפה לתחום המד"ב לא תזיק לו

    • #167701 הגב
      Boojie
      משתתף

      סיפורי מד"ב (פרדריק בראון, בעיקר) והיה פשוט נהדר. דווקא נשמע לי כמו אחלה רעיון.

    • #167702 הגב
      יעל
      משתתף

      שכשהצעתי לה ספר מד"ב לבגרות, היא הכריזה:
      "אני לא אוהבת את הז'אנר הזה, מדע בדיוני".

      והיא לא היחידה…

    • #167704 הגב
      אהרון
      משתתף

      עמנואל לוטם ואני הופענו בזמנו כ"מומחים למד"ב" בפני ועדה של משרד החינוך ללימודי מדע וטכנולוגיה בבי"ס יסודי. למה יסודי? כי בראש הועדה עמד פרופ' חגי נצר, שהוא מ"אנשי שלומנו", מכיר אישית את עמנואל ואותי, ואוהד את הרעיון. הרעיון היה להשתמש בסיפורי מד"ב נבחרים כדי להמחיש רעיונות מדעיים-טכנולוגיים, במסגרת לימודי מדע וטכנולוגיה (לא ספרות).
      החוויה (של ההופעה בפני אותה וועדה) לא היתה מרנינה במיוחד (ודי לחכימא…), אבל חלק מהנוכחים בהחלט התלהבו מהרעיון.
      עמנואל מנסה כעת להרכיב (בעזרת ענבל שגיב ואנשים טובים נוספים) מקראה מומלצת. מכיוון שמדובר בבי"ס יסודי, המשימה איננה טריביאלית.
      אני מציע שכל מי שיש לו רעיון יצירתי בנושא יפנה לעמנואל.

    • #167705 הגב
      סידהרתא
      משתתף

      אני אהבתי את to kill a mocking bird ואת the chosen למרות שהכריחו אותי לקרוא אותם.
      אבל לא אהבתי את בעלזבוב ופרחים לאלג'רנון (וגם אתם לא הייתם אוהבים את זה אם הייתם צריכים לתקן את כל שגיאות הכתיב בפרקים הראשונים!).
      זה גם מאוד תלוי במורה ובצורה שבא היא מלמדת.

      אבל בשורה התחתונה מי שלא מתחיל לקרוא מד"ב לפני כיתה י' והלאה יש הרבה פחות סיכויים שהוא יקרא מד"ב מאשר בגילאים יותר נמוכים. וכיתה י' והלאה זה בערך הגילאים שבהם תלמידים באמת קוראים בהם את משימות הספרים שלהם.

      ואני אישית חושב שמספר האנשים שימשיכו להתעניין במד"ב בגלל שהכריחו אותם לקרוא מד"ב יהייה יותר גדול ממספר האנשים שהיו נחשפים לזה אם לא היו מלמדים את הספרים.

      וחוץ מזה אפשר להתחיל עם ספרים שביססו עליהם סרטים, לזה יהייה הרבה פחות אנטי.

      בשורה התחתונה אני לא חושב שיש לנו מה להפסיד מזה.

    • #167706 הגב
      סידהרתא
      משתתף

      הם בכלל לא קוראים את הספרים (מנסיון), וגם המורים יהרסו כל רעיון טוב שיכול לצאת מזה.
      אין דיונים על ספרים ביסודי יש רק קריאה ועבודה קצרה (וגם זה לא תמיד לא, לרוב הספרים יש גרסת סרט), ולדעתי אי אפשר באמת לחוות ספר מד"ב בלי שאתה דן עליו.

    • #167708 הגב
      שמואל
      משתתף

      חבר'ה, אני מצטער להגיד לכם את זה אבל אתם לא הדוגמא טוב?
      אתם אוהבים מד"ב, אתם חברים באגודה, מבקרים בפורומים ובאים לכנסים.
      כשאתם אומרים "בחטיבה למדנו מד"ב שנה שלמה והיה לי כיף" זה ממש לא מייצג ומשקף.
      גם אני עשיתי עבודת גמר בסיפרות (בכיתה ט', לא להתלהב:)) על מדריך הטרמפיסט. אז מה? אני אהבתי את זה אבל אחרים היו שונאים כל רגע.
      אנשים, יש כאלה שאוהבים לקרוא אבל פשוט לא יתחברו לכל הקטע הזה. בשבילם זה יכול להיות סיוט ואישית, אני מתנגד לכפות על אנשים לקרוא דברים שהם לא רוצים (גם דברים כמו התפסן בשדה השיפון והמאהב שאישית, שנאתי:)).
      אם רוצים להגביר את החשיפה לזה צריך להמליץ, לפרסם, לדבר על זה אבל להשאיר את זה רחוק רחוק רחוק מתוכנית הלימודים.
      חוץ מזה, אתם יכולים לדמיין לעצמכם מה מורותינו האדיבות יעשו לזה? הן יהרסו את הסיפורים כמו שהן עושות לש"י עגנון:)

      אני דווקא חושב שהרעיון של גל ריאלי יותר (תמיד יש פעם ראשונה:)). לדוגמא, ללמד על גלי קול והיכולות ההרסניות שלהם ע"י הקרנת קטעים מחולית (לדוגמא). זה יכול להיות יותר יעיל ומעניין.

    • #167709 הגב
      שמואל
      משתתף

      אם כבר להכניס מד"ב לבי"ס (רעיון שאני מתנגד אליו בכל פה, לשון ואף אוזן:)) אז רק בגילאי חויבה עליונה-תיכון. אלה גילאים שבאמת אפשר לדון על דברים כאלה באיזה שהוא סוג של רצינות.
      ועוד דבר חשוב להזכיר: גם בתיכון זה לא תמיד רציני. להזכיר לאלה שכבר שכחו מפאת גילם המופלג, בבי"ס יש עדיין כל מיני גורמים מפריעים שאוהבים להרוס כל דיון בעודו באיבו.

    • #167711 הגב
      סידהרתא
      משתתף

      ספר מד"ב לעומת ספר אחר.
      ואם יעשו בחירה בין כמה ספרים (ללא קשר למד"ב) זה בכלל יישפר את היענות הקריאה של התלמידים.

    • #167712 הגב
      שמואל
      משתתף

      למה שלא ניקח אותו הלאה?
      לעשות מגמת מד"ב?

    • #167714 הגב
      אהרון
      משתתף

      הכוונה היתה להשתמש ברעיונות מדביים (רצוי מסיפורים קצרים המתאימים לגיל הנדון – וזו הבעיה, כי אין הרבה כאלה), להמחשת נושאי לימוד מסוימים במדע/טכנולוגיה. כלומר, המטרה היתה לעורר בתלמידים יותר עניין במדע (לרבות מקצועות "משעממים" כמו מתמטיקה), ולאו דווקא בספרות. (בעקיפין, אפשר היה לצפות גם לזריעת זרעי התעניינות במד"ב).
      הבעיה (בנוסף למיעוט סיפורים לגיל זה) היא שלשם כך צריך מורות יצירתיות ובעלות "ראש" מתאים, וזה כידוע מצרך די נדיר (וסליחה על אי-התקינות הפוליטית, אבל מה לעשות – ביסודי יש כמעט אך ורק מורות, לא מורים).

    • #167719 הגב
      סידהרתא
      משתתף

      לא נראה לי נושא מתאים למגמה.

    • #167721 הגב
      Boojie
      משתתף

      הנכונים לדברים.
      לא יקראו לזה מגמת מד"ב, יקראו לזה מגמת יצירתיות מדעית או משהו כזה… במגמה ילמדו כמה תחומי מדע, קצת פילוסופיה מדעית, והרבה מדע בדיוני, וחלק מתוכן המגמה יהיה עבודה יצירתית (כתיבה ופיתוח רעיונות מד"ביים). דווקא אחלה מגמה. :-)

    • #167722 הגב
      שמואל
      משתתף

      מה עושים בכל מיני מגמות כמו קולנוע ופילוסופיה?

    • #167723 הגב
      נועה
      משתתף

      אצלנו בבי"ס בלימודי ספרות יש חובת קריאה- 2 ספרים בשנה ( אני לא יודעת איך זה בבתי ספר אחרים ) ואז עשיית עבודה עליהם.

      בין הספרים ברשימה יש גם כמה ספרי מד"ב ופנטזיה (ילד האתמול, סדרת המוסד , אחוות הטבעת, ההוביט, וכמובן הארי פוטר ) ועוד כמה עם מרכיבים פנטסטים למרות הספרים לא כאלה.

      עד כמה שאני יודעת, רק אני ועוד אחת עשינו על ספר מדב"י ( אני מכירה אחד שעושה על ההוביט ועוד כמה שעושים על הארי פוטר ).

      אם מדברים על מד"ב בספרות אני בספק אם מישהו יקרה ספר מדב"י כשיש לו אפשרות לקרוא ספר "רגיל".

      אני יצאתי בזול- המורה שלי אוהב מד"ב ופנטזיה וחלק מהשיעור "מתבזבז" על הסברים ללמה אני מתעקשת לסיים את כיור הזמן למרות שהסדרה כבר מזמן אינה מתקדמת לשום מקום.

      ולכן יכולתי לעשות את העבודה שלי על "גר", סימסטר הבא "בלייד ראנר" -גם אם הם לא ברשימה.

      אני חושבת שכל ההודעה הזאת לא תרמה בכלל לשיחה הזאת- נו טוב.

    • #167724 הגב
      גל
      משתתף

      אם המורה שלך חובב מד"ב, תציעי לו להצטרף לאגודה ואולי לעזור לאגודה בנושא הזה.

    • #167727 הגב
    • #167731 הגב
      נחום
      משתתף

      ויבן לו בית עקום של היינלין כמדומני.

    • #167736 הגב
      סידהרתא
      משתתף

      באיזה הית ספר גאוני יש דבר כזה?

    • #167741 הגב
      רני
      משתתף

      עם ראש מספיק פתוח (מצרך נדיר במערכת החינוך) יכול לשמש בתור איזושהי הקדמה ללימודי מתמטיקה, במיוחד אם מדגישים שמתמטיקה אאוקלידית אינה היחידה שקיימת.

    • #167747 הגב
      אבישי
      משתתף

      זה חייב לבוא אחרי "Through the Looking Glass", לא בפני עצמו. או אולי רק עם "Jabberwocky", שבכלל נראה לי יצירה מושלמת ללימוד בספרות אנגלית.

    • #167764 הגב
      נועה
      משתתף
    • #167775 הגב
      סידהרתא
      משתתף
    • #167779 הגב
      נועה
      משתתף
מציג 32 תגובות משורשרות
מענה ל־מד"ב בביצפר

You can use BBCodes to format your content.
Your account can't use Advanced BBCodes, they will be stripped before saving.

פרטים: