ללא כותרת › ללא כותרת › פורום האגודה › מדב בבית הספר
- This topic has 11 תגובות, 6 משתתפים, and was last updated לפני 23 שנים, 6 חודשים by ??? ???.
-
מאתתגובות
-
-
גלמשתתף
בעקבות שאלה שעלתה ביואל
האם האגודה ניסתה אי פעם לפנות למשרד החינוך
בקשר להוספת מדב ופנטסיה לתכנית הלימודים?
אם כן מה היו התוצאות?
אם לא למה? -
????משתתף
-
גלמשתתף
שמורשת ישראל כוללת גם הרבה מדב
-
שלמקומשתתף
נבחן בבגרות בספרות על מדריך הטרמפיסט לגלקסיה. יש חוזר מנכ"ל עם רשימה של עשרות ספרים שאפשר להבחן עליהם בבגרות בספרות, וכותבים לך שאלון מיוחד. ואם אתה מבקש, חייבים להראות לך אותו.
-
גלמשתתף
אז אולי כדאי לפרסם את החוזר הזה כאן באתר?
אולי אם מספיק אנשים ידעו על זה ויבקשו גם להבחן על
ספרי מדב זה יגרום לתזוזה כלשהי במערכת החינוך?בכל אופן אני מדבר לא רק על ספרות
באזרחות למשל אפשר להשתמש בספריו של
היינליין לוחמי החלל ועריצה בעיקר -
NYמשתתף
בישיבת ועדת החינוך של הכנסת, לשם הוזמן כנציג האגודה (או שמא כאשיית מד"ב?)
אני לא יודע מה היו התוצאות. עמנואל – אם אתה קורא שורות אלה, אשמח אם תגיב. -
??? ???משתתף
אם היו נותנים לי להעביר את מורשת ישראל בבתי הספר היא הייתה מועברת בצורה הרבה יותר מעניינת בבתי הספר , מאשר הדבר המשעממם שמועבר שם היום . ואחר כך עוד מתפלאים למה התלמידים לא מוצאים בזה כל עניין.
-
??? ???משתתף
זה כבר אוף טופיק ונושא שמתאים יותר לדיונים ב"אייל הקורא " מאשר לכאן אבל בכל זאת :
אחת הבעיות הגדולות היום של החברה הישראלית היא הנתק שנעשה מוחלט יותר ויותר בין דתיים ( מסוגים שונים , חרדים וחובשי כיפות סרוגות ) ובין חילוניים. אחת הסיבות לכך היא שהחילוניים אינם מוצאים כל עניין בשיעורי הדת והתנ"ך שמועברים במערכת ההחינוך החילונית שנראים כשייכים לעולם זר , חסר רלבנטיות והגרוע מכל משעמם עד מוות.
במצב שבו נמצאת כיום המדינה המשך של נתק כזה הוא מסוכן , יש למצוא פשרה בין הצדדים השונים להביא אותם למצוא עניין והבנה זה בתחומים של זה וכך להכיר ולהבין ובסופו של דבר גם להזדהות יותר אחד עם השני. זה יכול להתבצע רק דרך מערכת החינוך.
ובכן דעתי היא שפיתרון אחד לצמצום הנתק כזה שיש לתת שיעורים על מורשת ישראל בבתי הספר מכיוון שונה ממה שהם ניתנים היום .יש אכן לתת יותר דגש על אלמנטים פנטסטיים שונים במורשת ישראל ולהראות על הרלוונטיות שלהם להתפתחויות המודרניות ביותר של המדע והטכנולוגיה והתרבות המודרנית ולהראות שיש כאן בעצם המשכיות שהנתק בין שתי התרבויות הדתית והחילונית אינו כה גדול ובלתי ניתן לגישור כפי שניתן לחשוב.
זה אומרלמשל שבמקום לשים דגש על הלכות נזיקין יבשות של המשנה והתלמוד יש להביא הלכות בעינייני גלמים ולהראות את הרלבנטיות שלהם לנושאי שיבוטים ואינטליגנציה מלאכותית.וזאת רק דוגמה אחת מני רבות על מה שניתן לעשזות . לדעתי התלמידים החילוניים ימצאו אז יותר עניין במורשת ישראל , ומצד שני מי יודע אולי גם הדתיים ימצאו יותר עניין במה שיש לתרבות החילונית להציע בתחומים שונים .אנשים מתעניינים יותר במשהו שנראה בתחילה זר ומרוחק אם הוא מוצג כקשור באופן אינטימי ממש עם הדברים שקרובים להם, שגורמים להם הנאה אינטלקטואלית ורגשית ושהם חלק מתרבותם.
זאת אולי חשיבה נאיבית , אבל בכנות … אינני יכול לחשוב על פיתרון טוב יותר לנסות לגשר בין התרבויות השונות . לכל הפחות לא יזיק לנסות את זה , מי יודע אולי זה אפילו יצליח. -
עמנואלמשתתף
אמת, הוזמנתי להשתתף לפני שנה בישיבה מיוחדת של ועדת החינוך של הכנסת, לרגל שבוע הספר הקודם, אבל כנציג הוצאת זמורה ביתן: הישיבה עסקה בספרות ועיתונאות בענייני מדע, ולא במד"ב, וכפי שיכול לצפות כל מי שמכיר חברי כנסת, גלשה במהירות לדיון בטלוויזיה ונשארה שם.
מכל מקום, תפסתי אח"כ את נציגת משרד החינוך כדי למכור לה את רעיון המד"ב בתוכנית הלימודים (אחת ממטרות היסוד של האגודה, למי שזוכר). לקח כמעט שנה, והוזמנתי לישיבה של ועדת תוכניות הלימודים למדע וטכנולוגיה בביה"ס היסודי; הצטרף אלי אהרון האופטמן.
התוצאות היו לא לגמרי ברורות. (אעיר במאמר מוסגר, בהתייחס לדברים שנאמרו בנושא זה לעיל, שלא כל חברי הוועדה הדתיים היו אטומים ועוינים, מה שלא צריך להפתיע את מי שמכיר אנשים כמו תומס גודמן, אהרון שיר ואורן רהט, לדוגמה.) עכשיו צריך להגיש להם חומר, כדי שיבינו בדיוק מה אנחנו רוצים מהם.
באישורו של ארז, אני עומד לארגן קבוצה קטנה שתכין את החומר. יש לשער שבזמן הקרוב נפנה לפורום ונבקש הצעות של סיפורים קצרים — רק בעברית! — שיכולים ללוות חומר לימוד בנושאי מדע וטכנולוגיה בכיתות הגבוהות של היסודי ובחטיבת הביניים.
מלבד זה, יש לי שם של מישהי שאחראית לנושא זה בחטיבה הגבוהה, ואני חושב לפנות גם אליה.
כל זה, כאמור, לגבי לימודי מדע וטכנולוגיה. לגבי לימודי ספרות, כל הניסיונות שעשיתי בתקופת כהונתי כיו"ר עלו בתוהו. יש למישהו רעיונות, אל מי צריך לפנות כדי לקדם את זה?
-
גלמשתתף
אבל אם מוצאים למי לפנות אז לא צריך להסתפק רק
בספרות. אפשר למשל להשתמש בספריו של היינליין
ואחרים בשיעורי אזרחות. עריצה למשל מאוד יתאים לזה.
ואם כבר אז אפשר לנסות להשתחל גם ללימודי אומנות
תיאטרון וקולנוע -
??? ???משתתף
אינני יודע למי צריך לפנות כדי לקדם את נושא ספרות המד"ב בבתי הספר , אבל יש לי רעיון בעניין . בבתי הספר לומדים כיום את סיפוריו של אתגר קרת שהוא למי שלא יודע חובב קומיקס ומד"ב וכתב כמה וכמה סיפורי מד"ב ופנטסיה.
נראה לי שמי שהיה מספיק רחב אופקים כדי להביא לשילובו של אתגר קרת בתוכנית הלימודים , יוכל להביא לשילוב של יותר מד"ב בתכנית הלימודים .
ואגב הנה דוגמה לתוכנית לימודים שמבוססת על מד"ב שנוצרה בידי המורה וסופר המד"ב יורם אורעד : בכנפי הדמיון המדעי.
http://wwwl.education.gov.il/tochniyot_limudim/dimyon/ -
??? ???משתתף
מיכיון שהקישור בהודע הקודמת לא עובד אז הנה הוא שוב :
-
-
מאתתגובות